Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHybrider igen...
You need to log in to create posts and topics.

Man kan förstå att det är komponenter av lite lägre kvalitet, sämre funktion och kortare livslängd....

Är Appollons Sora sämre än Konans Deore? Eller menar du andra komponenter?
Jag förstår att den inte är i samma kvalitet som en Nishiki Cross Road - hade jag haft råd skulle jag köpt en sådan - men nu pratar vi om en som kostar halva summan...

Deore är väl ett snäpp över Sora i Shimanos stege.

Jag har Deore bak på vraket, har fungerat i 7 år i året-runt-bruk, i skogen och leran och i saltslasket som pendlare med ett par hundra mil om året. Förutom tvätt och smörning har jag bara bytt trissor o

för funktionen så är reglagen viktigare än bakväxeln ...

Är det samma delning på Deore- som Sora-reglage? Alltså att vajern rör sig lika långt mellan lägena? I såna fall är det enkelt att byta reglagen för bättre funktion. Det borde man kunna få cykelhandlaren att göra mot mellanskillnad alternativt göra själv.

Såg på Sportsons hemsida att de uppdaterat priset på Apollon idag till 6999 kr. Verkar som jag borde köpt igår när handlaren precis satt upp nya skyltar med 5999 kr… gissar att de blandat ihop korten lite. Tyvärr hinner jag inte in och kolla igen på några

Jag kan inte hålla med om att det inte fungerar med MTB system på pendlarhojen. Jag har en scott hybrid med shimano xt som fungerar alldeles utmärkt. På racern har jag shimano ultegra och det är frågan om jag inte tycker bättre om xtn även om båda fungera

Fick lite efterfrågade specar från Sportson via mail, angående Apollon:

Ram: Hydrotube Aluminium 6061
Styrlager: FSA OEM
Utväxling: Shimano kassett HG-50 11-25
Utväxling fram: Shimano Sora 50-39-30 175mm vevarmar

Vad säger ni om den utväxlingen? Synpunkter någon?

Du behöver inte trippelparti fram - hellre då 50/39 fram och 12-27 bak.