Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 18:50Verkar som om det inte bara är allmänheten som behöver läxas upp i trafikreglerna för cykel, polisen verkar ha minst lika dålig koll.
Verkar som om det inte bara är allmänheten som behöver läxas upp i trafikreglerna för cykel, polisen verkar ha minst lika dålig koll.
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 18:57Skulle krävt att ta deras namn och hört av dig till deras chef om att de behövde upplärning i trafikregler 😉
Skulle krävt att ta deras namn och hört av dig till deras chef om att de behövde upplärning i trafikregler 😉
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 19:15Står klart och tydligt i lagen att man får cykla på vägen även om det finns cykelbana, om det inte är säkert att cykla på cykelbanan. Oplogat eller tex mycket gående på cykel/gångbana så är det fullt okey att cykla på vägen, tror det är parragraf 14 men
Står klart och tydligt i lagen att man får cykla på vägen även om det finns cykelbana, om det inte är säkert att cykla på cykelbanan. Oplogat eller tex mycket gående på cykel/gångbana så är det fullt okey att cykla på vägen, tror det är parragraf 14 men
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 19:23Man kanske skulle börja med att ha en cykelreglerpalör med sig i fickan när man är ute, så att man kan hänvisa till de olika paragraferna direkt och slippa tjabbel.
Man kanske skulle börja med att ha en cykelreglerpalör med sig i fickan när man är ute, så att man kan hänvisa till de olika paragraferna direkt och slippa tjabbel.
Quote from Rasmus Olsson on 17 December 2009, 19:27Eller så skaffar vi os poliser som kan svenska lagar?
Eller så skaffar vi os poliser som kan svenska lagar?
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 19:36Om vi ändå säger att du inte fick cykla där (fast vi VET att det inte är så) så är det ju knappast okej att en bilist mejar dig av vägen. Vad sa polisen till bilisten?
Om vi ändå säger att du inte fick cykla där (fast vi VET att det inte är så) så är det ju knappast okej att en bilist mejar dig av vägen. Vad sa polisen till bilisten?
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 19:49Inte ens trafikpolisen kan trafikregler, och de borde verkligen kunna dem!
Inte ens trafikpolisen kan trafikregler, och de borde verkligen kunna dem!
Quote from Rasmus Olsson on 17 December 2009, 19:52De sa ingenting till honom. Han hade ju inte gjort nåt fel, det var ju jag, brottsoffret, som fick en utskällning av polisen.
De sa ingenting till honom. Han hade ju inte gjort nåt fel, det var ju jag, brottsoffret, som fick en utskällning av polisen.
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 20:03Hmm, jag tog och bläddrade lite i trafikförordningen (se http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276 ) men jag kunde inte hitta nåt där det stod att man får använda körbanan om cykelbanan är oframkomlig... bara att man fick använda d
Hmm, jag tog och bläddrade lite i trafikförordningen (se http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276 ) men jag kunde inte hitta nåt där det stod att man får använda körbanan om cykelbanan är oframkomlig... bara att man fick använda d
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 20:19Vad bra nästa gång cykel vägen är igen snöad och inte plogad. På 24timså ska jag trampa på 70väg bergslagsvägen till stockholm. Det blir spännande. 😀
Vad bra nästa gång cykel vägen är igen snöad och inte plogad. På 24timså ska jag trampa på 70väg bergslagsvägen till stockholm. Det blir spännande. 😀