Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelIdag sa polisen
You need to log in to create posts and topics.

"när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" kan väl appliceras på en oframkomlig cykelbana, förutsatt att färdmålets läge inte var strax innan hindret.

Som alltid är det väl en bedömning av hur man skall tolka lagen.

Men eftersom de fordon som är konstruerade för att köra höst 40 km skall följa nedanstående så kan man väl hävda att en racercykel är byggd för att göra över 40 km och då måste det ju vara

På Bergslagsvägen finns skyltar med cykelförbud,
70-gränsen har inte med saken att göra. Där spelar
ingen roll hur dåligt cykelbanan är röjd.

Isa-Lisa,

Well, jag läste de delar du refererar till också. Jag tolkar "Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen..."
som att de syftar

Att man får cykla på 70-väg måste väl vara rätt klart, skulle tro att det är många här som inte kommer långt hemifrån utan att cykla på en 70-väg. Frågan gäller snarare om man är tvungen att använda en cykelbana som endast med stor möda låter sig forceras

jag kommer 50 meter med racern innan jag är på 70-väg, tar jag min mtb kan jag såklart ta skogsstigarna istället 🙂

Letat som en galning i alla sparade länkar om cykelregler utan att hitta vad jag tidigare skrev att det är klart att man får cykla på vägen om cykelbanan inte är säker, men jag hittar det inte 🙁 Kan vara så att jag lägger till lite ur minnet då själv cy

Men kontentan är väl ändå att man kan göra som man vill eftersom de som ska upprätthålla lagarna inte kan lagarna. Så om man blir prejad måste det vara OK med en spark i plåten eftersom det då är nödvärn.

hur gör man på Vätternrundan om man inte får cykla på 70-väg???

christer, man leder cykeln på dessa sträckor. Såklart. Allt annat är förkastligt.