Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 20:23"när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" kan väl appliceras på en oframkomlig cykelbana, förutsatt att färdmålets läge inte var strax innan hindret.
"när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" kan väl appliceras på en oframkomlig cykelbana, förutsatt att färdmålets läge inte var strax innan hindret.
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 20:31Som alltid är det väl en bedömning av hur man skall tolka lagen.
Men eftersom de fordon som är konstruerade för att köra höst 40 km skall följa nedanstående så kan man väl hävda att en racercykel är byggd för att göra över 40 km och då måste det ju vara
Som alltid är det väl en bedömning av hur man skall tolka lagen.
Men eftersom de fordon som är konstruerade för att köra höst 40 km skall följa nedanstående så kan man väl hävda att en racercykel är byggd för att göra över 40 km och då måste det ju vara
Quote from Bertil Nolheim on 17 December 2009, 20:34På Bergslagsvägen finns skyltar med cykelförbud,
70-gränsen har inte med saken att göra. Där spelar
ingen roll hur dåligt cykelbanan är röjd.
På Bergslagsvägen finns skyltar med cykelförbud,
70-gränsen har inte med saken att göra. Där spelar
ingen roll hur dåligt cykelbanan är röjd.
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 20:49Isa-Lisa,
Well, jag läste de delar du refererar till också. Jag tolkar "Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen..."
som att de syftar
Isa-Lisa,
Well, jag läste de delar du refererar till också. Jag tolkar "Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen..."
som att de syftar
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 21:43Att man får cykla på 70-väg måste väl vara rätt klart, skulle tro att det är många här som inte kommer långt hemifrån utan att cykla på en 70-väg. Frågan gäller snarare om man är tvungen att använda en cykelbana som endast med stor möda låter sig forceras
Att man får cykla på 70-väg måste väl vara rätt klart, skulle tro att det är många här som inte kommer långt hemifrån utan att cykla på en 70-väg. Frågan gäller snarare om man är tvungen att använda en cykelbana som endast med stor möda låter sig forceras
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 21:51jag kommer 50 meter med racern innan jag är på 70-väg, tar jag min mtb kan jag såklart ta skogsstigarna istället 🙂
jag kommer 50 meter med racern innan jag är på 70-väg, tar jag min mtb kan jag såklart ta skogsstigarna istället 🙂
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 22:48Letat som en galning i alla sparade länkar om cykelregler utan att hitta vad jag tidigare skrev att det är klart att man får cykla på vägen om cykelbanan inte är säker, men jag hittar det inte 🙁 Kan vara så att jag lägger till lite ur minnet då själv cy
Letat som en galning i alla sparade länkar om cykelregler utan att hitta vad jag tidigare skrev att det är klart att man får cykla på vägen om cykelbanan inte är säker, men jag hittar det inte 🙁 Kan vara så att jag lägger till lite ur minnet då själv cy
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 22:48Men kontentan är väl ändå att man kan göra som man vill eftersom de som ska upprätthålla lagarna inte kan lagarna. Så om man blir prejad måste det vara OK med en spark i plåten eftersom det då är nödvärn.
Men kontentan är väl ändå att man kan göra som man vill eftersom de som ska upprätthålla lagarna inte kan lagarna. Så om man blir prejad måste det vara OK med en spark i plåten eftersom det då är nödvärn.
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 22:59hur gör man på Vätternrundan om man inte får cykla på 70-väg???
hur gör man på Vätternrundan om man inte får cykla på 70-väg???
Quote from Funbeat user on 17 December 2009, 23:07christer, man leder cykeln på dessa sträckor. Såklart. Allt annat är förkastligt.
christer, man leder cykeln på dessa sträckor. Såklart. Allt annat är förkastligt.