Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelIdag sa polisen
You need to log in to create posts and topics.

Det mesta på VR är 90-väg, inte 70. Så då måste det ju vara grönt?

Helt sanslöst! Jag är mållös!

Grundregeln är att man ska framföra sin cykel på ansvarsfullt sätt med belysning och reflexer. Man ska heller inte äventyra andra trafikanters säkerhet. Det är inte ansvarsfullt att ligga runt 30-40 km/h på en cykelväg om det kan finnas andra trafikanter

Idag cyklade jag utanför Hornsgatans med färg markerade cykelbanor eftersom det där var oplogat, dvs SNÖMODDIGT, och om jag hade cyklat där riskerat att VINGLA. Bredvid cykelbanan var det plogat och fint.

Gjorde detta att jag brast i säkerhet och ansvar

Hornsgatan kallar jag dödens väg för cyklister!
Snömoddig cykelväg och sen utkastad i ännu moddigare snödrivig korsning där bilarna fullständigt skiter i dig som cyklist och bara kan svänga höger mitt framför näsan på dig! Fy fasen vad jag var rädd för m

Men om cykelbanan är oframkomlig så måste man tydligen hålla sig hemma - betyder det att alla bilister som kör fast i snön ska bötfällas?
Eftersom de ger sig ut på oframkomliga vägar?

om vägbanan är moddig och jobbig och cykelbanan mot förmodan plogad får bilarna då köra på cykelbanan 🙂

Leif nu är du löjlig. Det finns inte stod för det i lagen. Men det finns inget stöd i lagen att jag inte frå cykla på vägen. Vilket poliserna stod och fabulerade ihop.

Istället för att kalla Leif löjlig så borde du tacka honom för att han håller med dig.

Det brukar sitta förbudsskyltar där man faktiskt inte får cykla, t.ex. motorväg och större genomfartsleder typ Drottningholmsvägen & Kymlingelänken.

Jag tolkar det som att man får cykla på andra vägar, annars skulle ju inte förbudet behövas. Då är det vä