Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningInflammation i fot / hälsporre
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag var precis hos doktorn pga ont i foten sedan knappt en vecka och fick bedömningen att jag hade antingen en inflammation i foten pga överträning eller en hälsporre. Fick antiinflammatoriska tabletter och om det inte blev bättre om 9 dagar så skull

förlåt men nu kommer en ledande fråga:
gör det ont på insidan av smalbenet och ner på insidan av foten?

om inte. kan du berätta ilite mer exakt vart det gör ont och vid vilka tillfällen

Värken är lite svårdefinierad, då jag tror jag överkompenserar med vaden (går lite liksom på tå nu när det gör ont) Det gör inte ont när jag klämmer på foten, men när jag sätter ner hälen gör det ont. Ibland smärtar det till, men då är det inte nödvändigt

hur springer du då?
hälrull? framfot?

Lite osäker på det där, men rent spontant hälrull.. Har inte riktigt tänkte på det då jag aldrig haft besvär tidigare...

om det är så du gör så landar du på just den slemsäcken. och den belastninge orkar inte den med.
försök att landa med foten mitt under kroppen.
tänk att du faller framåt och istället för att trilla börja springa.
ett lätt sätt att komma igång med framfo

Jessica undrade om du hade ont på insidan av smalbenet och ner på insidan av foten? Testa att dra med fingrarna hårt på insidan av smalbenet och ner mot foten, lite mot baksidan till om du förstår vad jag menar... Om det smärtar när du klämmer/drar där så

nej det va inte hälsporre jag va ute efter utan en muskel som brukar ta stryk när man börjar med löpning. tibialis posterior.
den gör ett gigantiskt jobb med att stabilisera fotleden från innåt "vickning"
och som sagt vanligt när man börjar springa.
förvä

Jessica: ska prova det där sen, blir dock inget löpa för mig på ett tag då jag haltar bara av att gå... Det låter dock rent intuitivt som att du kanske är på rätt spår 😉

Åsa: Provade att klämma lite, men det gör inte ont. Även doktorn klämde på foten o

den kan dämpa eventuel inflamation, men ett mekaniskt fel måste lösas ändä annar kommer det tillbaka.

lycka till