Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningInte kunna springa på asfalt?
You need to log in to create posts and topics.

Rätt som det är hör jag folk påstå att de absolut inte kan springa på asfalt, men grusade stigar, motionsspår och löpband fungerar fint. Jag brukar förmodligen mest fnysa eftersom jag tycker att det låter lite tramsigt, men jag kanske har fel.

Kan det v

Tror det beror mest på vad man har i huvudet.
Jag har genom livet nog provat alla möjliga underlag - inklusive blankis.

Överlägset tråkigast för mitt specifika huvud är ett löpband. 🙂

Eller pågående/gamla skador som spökar och påverkar vilka underlag som fungerar?

Själv har jag ett =(!&%#(!¤"! löparknä som besvärar mig och jag kan springa på slät asfalt men får ont direkt i mer kuperad terräng. (Just nu springer jag inte alls utan kö

Tja, asfalt är ju det hårdaste av de underlag som du nämner.

Alla kroppar är olika.

Anledningen till besvären ger möjliga lösningar.

Det sitter nog bara i huvudet.
Sen kan man vara olika snabb på olika underlag, men för den skull så "kan" man springa där. Nu är ju inte asfalt hårdast. Prova spring på betong eller varför inte gatsten. 🙂

Det verkar vara en vanesak. Försöker man vänja sig vid asfalten för snabbt, eller med fel utrustning, riskerar man nog en del skador.

Har varit nybörjare så är nog inga gamla skador i alla fall. Får se om jag lyckas övertyga dem om att de asfaltslöpning en chans, ökar alternativen för rundor så mycket.

Har varit nybörjare så är nog inga gamla skador i alla fall. Får se om jag lyckas övertyga dem om att de asfaltslöpning en chans, ökar alternativen för rundor så mycket.

Asfalt är hårt så många får problem med benhinnor, knän och höfter av stötarna som blir. Men det är självklart en vanesak om hur van kroppen är. 🙂