Quote from Funbeat user on 4 August 2012, 20:59Betong är väl hårdare. Och sommarvarm asfalt är väl mjukare än torr och eller kall grusväg. Sen undrar jag om skillnaden mellan normal slät grusväg o asfalt verkligen är mätbar om man skulle mäta inuti skon?
Betong är väl hårdare. Och sommarvarm asfalt är väl mjukare än torr och eller kall grusväg. Sen undrar jag om skillnaden mellan normal slät grusväg o asfalt verkligen är mätbar om man skulle mäta inuti skon?
Quote from Funbeat user on 4 August 2012, 22:32Ja!
En del märker skillnad andra inte.
Ja!
En del märker skillnad andra inte.
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 09:08Ja, det är väl så. Själv brukar jag uppskatta variation av underlag om jag springar (för mig) längre sträckor.
Ja, det är väl så. Själv brukar jag uppskatta variation av underlag om jag springar (för mig) längre sträckor.
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 11:04Om alla kan lära sig att springa på asfalt,
då borde alla kunna lära sig att springa i billiga skor 😉
Om alla kan lära sig att springa på asfalt,
då borde alla kunna lära sig att springa i billiga skor 😉
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 11:11Även jag uppskattar variation av underlag. Kan dock tycka att det kan slita lite mera på knäna när underlaget blir stumt och hårt. Men mycket sitter nog rent generellt i huvudet på dom som säger jag kan ej springa på de och de.
En van löpare med många mi
Även jag uppskattar variation av underlag. Kan dock tycka att det kan slita lite mera på knäna när underlaget blir stumt och hårt. Men mycket sitter nog rent generellt i huvudet på dom som säger jag kan ej springa på de och de.
En van löpare med många mi
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 11:25Jag tror absolut att vissa lider mer av asfalt än andra. Det beror ju på hur tung man är, löpsteg, hur tränad man är, om man har gamla skador etc.
Själv springer jag enbart på aslfalt och föredrar det, men det är nu. När jag var runt 20 och mycket tyngr
Jag tror absolut att vissa lider mer av asfalt än andra. Det beror ju på hur tung man är, löpsteg, hur tränad man är, om man har gamla skador etc.
Själv springer jag enbart på aslfalt och föredrar det, men det är nu. När jag var runt 20 och mycket tyngr
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 15:06När jag springer utefter asfalt-vägar så försöker jag springa på grus/gräs-kanten utanför asfalten så ofta det går. Känns bättre för kroppen och blir jobbigare = extra träning.
För de flesta av oss så blir det rätt enformigt att skippa asfalt, det finns
När jag springer utefter asfalt-vägar så försöker jag springa på grus/gräs-kanten utanför asfalten så ofta det går. Känns bättre för kroppen och blir jobbigare = extra träning.
För de flesta av oss så blir det rätt enformigt att skippa asfalt, det finns
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 16:23fast jag är lite tvärs för och klarar asfalt hur bra som helst men om jag ger mig ut i motionsspår så protesterar benhinnorna nästan direkt. Är väll säkert precis som med asfalt att det är en vanesak att lära sig men det är trist att backa i träningen bar
fast jag är lite tvärs för och klarar asfalt hur bra som helst men om jag ger mig ut i motionsspår så protesterar benhinnorna nästan direkt. Är väll säkert precis som med asfalt att det är en vanesak att lära sig men det är trist att backa i träningen bar
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 16:37Jag funderar lite på om det egentligen är underlaget som ger överbelastningssymtom.
Själv sprang jag ett jättejobbigt lopp förra helgen (11 km i Davos) med stigar uppe i skogen, kuperat så in i bängen, mycket upp och mycket ner. Dessutom förhållandevis s
Jag funderar lite på om det egentligen är underlaget som ger överbelastningssymtom.
Själv sprang jag ett jättejobbigt lopp förra helgen (11 km i Davos) med stigar uppe i skogen, kuperat så in i bängen, mycket upp och mycket ner. Dessutom förhållandevis s
Quote from Funbeat user on 5 August 2012, 17:30Jag tror att variationen (terräng) hjälper att minska överbelastningsskador men framförallt var benet är när tyngden kommer på kroppen.
Jag var till exempel på semester där jag hade gatsten att springa på i två veckor och jag tycker nog inte att jag upp
Jag tror att variationen (terräng) hjälper att minska överbelastningsskador men framförallt var benet är när tyngden kommer på kroppen.
Jag var till exempel på semester där jag hade gatsten att springa på i två veckor och jag tycker nog inte att jag upp