Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatIntensitet
You need to log in to create posts and topics.

Ni som registrerar intensiteten på era pass, hur resonerar ni i val av nivå?

Om vi tar t.ex ett löp-/joggingpass; det kan ju vara rejält tungt bitvis pga. backar, motvind etc, och ganska lätt och behagligt bitvis.

Eller ett styrkepass; man kanske kör s

http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgskalan

Egentligen så spelar det ingen roll så länge du är konsekvent.

Då "intensiteten" här på Funbeat är en kopia på Borgskalan (se länken ovan) utgår jag alltid ifrån den pulsbaserade ansträngningen, dvs vid styrketräning registrerar jag aldrig nån intensitet då ansträngningen här är av ett annat slag, och vid jobbiga lån

Tack. Jodå, visst vet jag att de är kopplade till Borgskalan, men var ändå nyfiken på hur ni andra resonerade.

Susanne, jag var lika skeptisk och osäker som du till en början. Sedan valde jag bara siffra enligt vad jag tyckte, helt subjektivt. När jag senare fick laktat/pulsnivåer uppmätta och testade visade det sig att mina bedömningar av ansträngningsgrad stämde

Jag brukar bara köra på känslan, hur tungt det känns. Spelar ju ingen roll egentligen, så länge du håller dig till samma skala 🙂

Det är ju svårare att ange vid styrketräning. Dock vill jag gärna sätta en nivå av nåt slag t ex intensitet.

Dock kan ju ett lågintensivt, tungt pass vara betydligt jobbigare än ett högintensivt lätt pass, varför intensitet som enda skala är helfel i fal

Med tanke på att upplevelsen är subjektiv och individuell så är det enbart en person som kan förstå nivån.

Trots att Borgskalan egentligen skall vara ett subjektivt skattningsverktyg "hur jobbigt det kändes", så tenderar jag att väga in flera aspekter i min skattning. Även om ett löppass där jag springer 7 min/km av nån anledning är apjobbigt, så kan jag inte

oj David... starta pressarna