Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntensitetszoner enligt Friel
You need to log in to create posts and topics.

Ok. Då har vi två "maxpulser" en som Du faktiskt uppnådde under just detta test, 173, och en som LactLab använt i ett tabellhuvud, som är 180.

Du skrev i Ditt tidigare inlägg att Polar gjort ett maxpulstest, som Då blev 181, samt att Du sprungit med sni

173 i puls var det jag fick när jag körde 16km/h. Men sedan gick vi upp till 18km/h, men då orkade jag inte köra i 2min, som är deras minimum för att sticka mig i fingret. Men som du ser av "Remark 18km/h 180 b/min 1 min 40 sek" Men denna puls syns bara d

Leif:

Ok, dom/ni har faktiskt mätt upp 180 bpm, då är jag med igen.

"Analysis overview" blir då förstås framräknade värden, antingen laktat utifrån HR, eller HR utifrån laktat.

Hur testet till, hur visste Lactlab när de skulle sticka? Typ efter X minut

Lars: med 30/60 hänger allt ihop även om hans atleter knappast kan ha tagit hans uppmaning att springa ett testlopp på särskilt stort allvar.

Slutsatsen blir nu lite som att påstå: spring trettio minuter i tröskelfart, den fart du har hållit är din trösk

Jag sprang i 5min i varje hastighet. Sedan kort stick och upp på bandet igen. Jag sprang väl i dryga 30min. Men när testet togs 2008 så hade jag tränat lugnt dagarna innan. Skillnaden mot gårdagens lopp är att jag nu är mer nedtränad, kör basträning nu oc

Leif:

Ok! Och snyggt jobbat!! 🙂

Hakade väl isåfall upp mig på "Jämför mitt test hos Lactlab för 1½år sedan, formen är väl ganska likartad idag som då".

En halvtimme är väl rimligt för mycket som händer i kroppen, värme och så. 180 är trovärdigt som

Leif: Tack för att du testar testet! 🙂

Du brukar alltså räkna 4:20/km som din tröskelfart? Så jag antar att du siktade på att hålla just den farten under 30 minuter? Då var det ju inte så konstigt att du fick resultatet 4:19/km. Frågan är, hur trött

Lars, jag var nog för trött för att se det som ett test. Jag menar att kör man 95% av maxpuls i 20 min så finns inte så mycket mer att ge.

Jo, jag brukar räkna med ca 4:20 och siktade på den farten. Höll väldigt jämn fart hela sträckan, men det var ap-j

Leif, vad hade du för puls (genomsnitt eller mer detaljerat) under ditt 14,3km-lopp? Ett genomsnitt nånstans i mitten kanske indikerar din tröskelpuls bäst om du höll en jämn intensitet.

Att Friel rekommenderar snittpulsen under de sista 20 minuterna är

Jag springer aldrig med pulsband på tävling. Testade på en träningstävling men blev då chockad när jag såg den höga pulsen efter 1km. På tävling vill jag att inget ska störa mig. Jag har bara en känsla att pulsen skulle ligga högt även under ett längre te