Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervalla VU
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla kloka.

Jag måste fråga er en sak.

VU är ju på 1 mil. Jag fixar absolut inte att jogga 1 mil, men jag har ju denna vinter intervallat vinterutmaningarna. Men det går inte så himla bra.
Så här har jag kört:
Uppvärmning med snabb gång i 6 minuter,

Ja, ja tror det är bättre med flera små pauser om du inte orkar hela sträckan. 6/2 tycker jag låter bra, sen kan man ju göra som jag gör och ta sikte på nåt ställe och kuta dit och sen får man gå en stund tills man orkar springa igen.

Tex, jag har bestäm

Är 6/2 bättre än 5/2? Man springer lite mer, men inte så mycket som 10.

Ja man kan ta sikte på en plats också, sant. Jag tycker bara det är så svårt att bedömma hur långt det är till en viss plats 😀

Nä, 5/2 eller 6/2 spelar nog ingen roll.

Ok, då får jag testa något av det 🙂

Åsa, med risk för att låta som en besserwisser, så...jag tror det handlar mycket om pannben och inställning. 🙂

Har Du inställningen att "det går inte så bra" och "jag klarar absolut inte" så sätter det krokben för Din prestation. Tror jag iaf.

Mitt rå

Min gissning är att:
* 5 minuter är lång tid att inte springa
* Viktigare att orka hela sträckan ibland annars får man negativa tankar
* Testa att mixa 1 minut jogg och 1 minut gång
* När det känns okej, så ökar du joggtiden.

Sylvia: Nej jag tror inte det är så mycket pannben och tankar ang just detta,,,,,,orken har verkligen varit slut. Ett par av gångerna hade jag äldsta dottern med på cykel och hon är jättepeppande, men nej det går bara inte. Intervall 1-3 går helt ok, men

Erik: Och hur tänkte du med att 5 minuter är lång tid att inte springa? Att man tappar kraft av det? Eller hinner musklerna stelna till? Eller hur menar du?

personligen tror jag att kroppen hinner ställa om från jogg till "vila".
Lite som att man inte kommer in i andra andningen.

Det var inte tradigt för mig, när jag körde springa 2 lyktstolpar gå en i 8 km.