Quote from Guest on 10 September 2010, 13:42Kör intervaller, 5X1KM, 4,35 (funderar på 4,30) tempo i de första 4 och sedan den avslutande i ca 3,55 tempo. Vila mellan intervallerna är 30 SEK. (Hade 47 på Midnattsloppet)
Det känns ganska bra och jag tror mig känna resultat..
Men vad ger 1000 meters
Kör intervaller, 5X1KM, 4,35 (funderar på 4,30) tempo i de första 4 och sedan den avslutande i ca 3,55 tempo. Vila mellan intervallerna är 30 SEK. (Hade 47 på Midnattsloppet)
Det känns ganska bra och jag tror mig känna resultat..
Men vad ger 1000 meters
Quote from Funbeat user on 10 September 2010, 13:52I den farten är det VOmax intervaller som det är tala om (om du hade 47 min på milen). Dvs du tränar maximal syreupptagningsförmåga. Sänker du tempot till ca 4.50 och kör t ex 3*10 min är det tröskelintervaller.
Jag kollar mycket på Jack Daniels (Running
I den farten är det VOmax intervaller som det är tala om (om du hade 47 min på milen). Dvs du tränar maximal syreupptagningsförmåga. Sänker du tempot till ca 4.50 och kör t ex 3*10 min är det tröskelintervaller.
Jag kollar mycket på Jack Daniels (Running
Quote from Funbeat user on 10 September 2010, 14:23Fast jag tycker ändå att jag ligger under syra tröskeln på de 4 första, på den sista i 3,50 tempo så blir det ju dock en hel del syra...
Fast jag tycker ändå att jag ligger under syra tröskeln på de 4 första, på den sista i 3,50 tempo så blir det ju dock en hel del syra...
Quote from Funbeat user on 10 September 2010, 19:5930sek vila tillhör inte direkt vanligheterna. Varför har du så kort vila? Jag har längre vila, ca 60s, när jag kör tröskelintervaller. Och när jag kör V02-max är vilan ännu längre 90s-150s
Titta på föreslagen fart av Daniels: http://www.runbayou.com/jack
30sek vila tillhör inte direkt vanligheterna. Varför har du så kort vila? Jag har längre vila, ca 60s, när jag kör tröskelintervaller. Och när jag kör V02-max är vilan ännu längre 90s-150s
Titta på föreslagen fart av Daniels: http://www.runbayou.com/jack
Quote from Funbeat user on 11 September 2010, 09:46Genom att köra fortare får du en marginell lite bättre effekt, men tar mycket längre tid att återhämta sig. Du skall kunna köra dessa kvalitetspassen 2-3 gånger i veckan utan att slita på kroppen.
Genom att köra fortare får du en marginell lite bättre effekt, men tar mycket längre tid att återhämta sig. Du skall kunna köra dessa kvalitetspassen 2-3 gånger i veckan utan att slita på kroppen.
Quote from Funbeat user on 11 September 2010, 13:11Låter som sagt som kort vila för mig, hinner puslen sjunka något på den korta tiden? Jag kör också tusingar i ungefär din fart, men 2,30 min gå/joggvila mellan, då kommer pulsen ned, tror inte jag skulle palla 5x1k med bara 30 sek vila mellan varje. Har u
Låter som sagt som kort vila för mig, hinner puslen sjunka något på den korta tiden? Jag kör också tusingar i ungefär din fart, men 2,30 min gå/joggvila mellan, då kommer pulsen ned, tror inte jag skulle palla 5x1k med bara 30 sek vila mellan varje. Har u
Quote from Funbeat user on 11 September 2010, 16:59Jag har en fråga på ämnet. Hur vet om man om behöver lägga mest tid på tröskel eller vo2max-träning??
Jag har en fråga på ämnet. Hur vet om man om behöver lägga mest tid på tröskel eller vo2max-träning??
Quote from Fredrik Närenfors on 11 September 2010, 17:40Tröskelträning går bra att bedriva hela året. V02 max intervaller tror jag de stora grabbarna börjar köra först någon månad innan säsongstart.
Tröskelträning går bra att bedriva hela året. V02 max intervaller tror jag de stora grabbarna börjar köra först någon månad innan säsongstart.
Quote from Funbeat user on 12 September 2010, 15:31Är det inte vettigt att ha med pulsen som bedömare för hur fort intervallerna går?
Jag har uplevt dessa pass (under 2*15min intervall) med ungefär samma puls:
Tröttare/ihopsäckad intervall i 4.40 (lätt kuperad cykelbana)
Piggare/uppsträckt i 4.15 (ban
Är det inte vettigt att ha med pulsen som bedömare för hur fort intervallerna går?
Jag har uplevt dessa pass (under 2*15min intervall) med ungefär samma puls:
Tröttare/ihopsäckad intervall i 4.40 (lätt kuperad cykelbana)
Piggare/uppsträckt i 4.15 (ban
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 07:04Som svar på om pulsen hinner sjunka... Efter intervallerna kommer jag in på ca 170-175 (Maxpuls 193), och den brukar sjunka neråt låga 160/ höga 150... Det är bara på den sista intervall som jag är uppe på verklig max
så de fyra första ligger jag på: 85-
Som svar på om pulsen hinner sjunka... Efter intervallerna kommer jag in på ca 170-175 (Maxpuls 193), och den brukar sjunka neråt låga 160/ höga 150... Det är bara på den sista intervall som jag är uppe på verklig max
så de fyra första ligger jag på: 85-