Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 09:31Vid längre intervaller typ 4-5min så bör vilan vara 1/2 intervalltiden.
Vid korta intervaller så bör vilan vara längre, ända upp till lika lång som intervallen.
Vid längre intervaller typ 4-5min så bör vilan vara 1/2 intervalltiden.
Vid korta intervaller så bör vilan vara längre, ända upp till lika lång som intervallen.
Quote from Elias Engqvist on 13 September 2010, 10:26Det beror på vad man vill uppnå med intervallen!
Det beror på vad man vill uppnå med intervallen!
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 11:16Jepp, men det är en bra grund att utgå ifrån
Jepp, men det är en bra grund att utgå ifrån
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 13:03Christer,
Det var ju egentligen det som var min grundfråga, i brist på bättre vetande skulle jag vilja vet vad jag uppnår med detta upplägget?Köper inte helt V02 max då jag enligt puls inte befinner mig i det intervallet förutom i den sista som jag kör
Christer,
Det var ju egentligen det som var min grundfråga, i brist på bättre vetande skulle jag vilja vet vad jag uppnår med detta upplägget?
Köper inte helt V02 max då jag enligt puls inte befinner mig i det intervallet förutom i den sista som jag kör
Quote from Elias Engqvist on 13 September 2010, 13:40Leffe har redan sagt vad som är grunderna ovan: Tränar du VO2-intervaller ska du springa fortare och vila längre, tränar du tröskelintervaller, spring långsammare och kortare vila
Leffe har redan sagt vad som är grunderna ovan: Tränar du VO2-intervaller ska du springa fortare och vila längre, tränar du tröskelintervaller, spring långsammare och kortare vila
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 13:59Men hur vet man vart man bör lägga sitt fokus?
Men hur vet man vart man bör lägga sitt fokus?
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 14:30Eftersom du klarar att hålla tempot med bara 30 sekunders vila verkar tempot för lågt för VO2.
Det låter som om det är på gränsen eller just över tröskelträning. Enligt de råd jag hört får man bra effekt även av träning som ligger ca 15 sek/km över 5km-
Eftersom du klarar att hålla tempot med bara 30 sekunders vila verkar tempot för lågt för VO2.
Det låter som om det är på gränsen eller just över tröskelträning. Enligt de råd jag hört får man bra effekt även av träning som ligger ca 15 sek/km över 5km-
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 14:44ok, tolkar det som jag i nuvarande träningsform maximerar nyttan med intervallträning, med en kombination av tröskel/V02 max... :);)
Skall noga justera:
4,40 - 4,45 med 15 sek vila(och med distanser mellan halv- och marathon så är det väl snarare trös
ok, tolkar det som jag i nuvarande träningsform maximerar nyttan med intervallträning, med en kombination av tröskel/V02 max... :);)
Skall noga justera:
4,40 - 4,45 med 15 sek vila
(och med distanser mellan halv- och marathon så är det väl snarare trös
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 15:58Ja ju längre distans ju viktigare än tröskelträning i jämförelse med VO2.
Jag ser inte att någon i denna tråd förordat just kilometerintervaller för VO2-träning (jag kanske läste slarvigt).
Det tar en viss tid innan du når upp i den pulsnivå som krävs
Ja ju längre distans ju viktigare än tröskelträning i jämförelse med VO2.
Jag ser inte att någon i denna tråd förordat just kilometerintervaller för VO2-träning (jag kanske läste slarvigt).
Det tar en viss tid innan du når upp i den pulsnivå som krävs
Quote from Funbeat user on 13 September 2010, 19:51kan någon kolla på det här... vad är det jag har gjort..
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=10391349
kan någon kolla på det här... vad är det jag har gjort..
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=10391349