Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervaller på bana vs. löpband
You need to log in to create posts and topics.

Anledningen till inlägget är att jag upplever det som enklare att hålla ett högre tempo på ett löpband. Tenderar att sakta av lite när jag kör på bana.

Om jag nu ska köra intervaller - är det mycket sämre att köra dem på löpband istället för på en bana?

Inget direkt svar, men jag kör bara på löpband när vintern sätter stopp för banlöpning. Bana väljer jag för att det är mer som löpning på tävling. Du får själv driva upp farten och du får själv försöka hitta rätt fart. Samt möta både medvind och motvind o

Det är just det där med "du får själv driva upp farten" som jag inte helt litar på att jag lyckas med. Fördelen med löpbandet är att farten finns där och det är mest att försöka hänga med.

Mitt mål är att så småningom kunna öka hastigheten i löpsteget o

Det är lite Karaoke över löpband. På bana är det äkta livefeeling.

Personligen har jag väldigt lätt att springa på löpband. Har som regel kört med 1 % motlut. Kanske 2% eller ännu mer lutning på bandet mer stämmer med utomhus på bana för min del.

Har provat många band och jag har aldrig upplevt att det varit tungt att s

Ok - det är lite så jag resonerar. I övrigt springer jag gärna i skogen och kuperat 🙂

Nu har jag sprungit väldigt lite löpband, men jag tycker jag får en otrolig koll på ansträngningsgraden på löpband och kan trimma exakt rätt hastighet för intervaller.

Men jag springer för att bli bra utomhus och tycker att jag tappar den egna förmågan t

Jag kör Intervaller på löpband,då jag känner att jag har bättre koll på läget(längden av min intervall),har man inte tillgång till just en bra 400m bana så tycker jag det är svårt tex att göra 4x800m osv.. Jag saknar distans i pulsklockan(forpod).
Alla sä

Jag brukar köra på minuter istället för distans. Intervaller kan jag köra i t.ex. 4 minuter. Vill man ha koll på att man inte tappar fart brukar jag springa en slinga i uppmätt längd eller fram och tillbaka.

Fast att veta hur snabbt man sprungit sporrar

Jag kan köra bra mycket snabbare på löpband än på bana. Det som går i tex 4:30 (tvåtusingar) på bana går i 3:50 på löpband osv. Det får mig att inte lita på att löpbandsträningen är "seriös". Dessutom är det roligare att komma nånvart när man springer.