Quote from Guest on 7 July 2008, 11:07Hej jag har börjat komma igång och springa här i vår och ökar stadigt. Försöker ligga på minst 3 gånger i veckan, 2 pass runt 7km och nåt längre på dryga milen. Har läst på en del om träningsprogram och dylikt, det är ju såklart en jungel av olika teorier
Hej jag har börjat komma igång och springa här i vår och ökar stadigt. Försöker ligga på minst 3 gånger i veckan, 2 pass runt 7km och nåt längre på dryga milen. Har läst på en del om träningsprogram och dylikt, det är ju såklart en jungel av olika teorier
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 11:17Jag har själv precis börjat köra med intervall och precis klarat milen på under 60 minuter.
Jag har kört intervaller på 5x1 km i hastighet 12 km/h och sedan fyra minuters lätt jogg imellan.
Du som är snabbare borde kunna köra samma upplägg fast med snabb
Jag har själv precis börjat köra med intervall och precis klarat milen på under 60 minuter.
Jag har kört intervaller på 5x1 km i hastighet 12 km/h och sedan fyra minuters lätt jogg imellan.
Du som är snabbare borde kunna köra samma upplägg fast med snabb
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:07Det här är en av favoritfrågorna på Funbeat, och du kan nog få lika många svar som det finns forumdeltagare.
1000-metersintervaller är bra, kolla gärna in Lorenzo Nesis text om tusingar på marathon.se. Kort vila skulle jag rekommendera, t.ex. 1 minut, oc
Det här är en av favoritfrågorna på Funbeat, och du kan nog få lika många svar som det finns forumdeltagare.
1000-metersintervaller är bra, kolla gärna in Lorenzo Nesis text om tusingar på marathon.se. Kort vila skulle jag rekommendera, t.ex. 1 minut, oc
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:16Varför är det så viktigt att köra intervallerna i samma tempo?
Varför är det så viktigt att köra intervallerna i samma tempo?
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:32Om det går långsammare på de sista intervallerna så betyder det troligtvis att du har dragit på dig mjölksyra.
Meningen med intervallträning är att få upp pulsen så högt som möjligt och det blir svårare när du är trött i benen.
Om det går långsammare på de sista intervallerna så betyder det troligtvis att du har dragit på dig mjölksyra.
Meningen med intervallträning är att få upp pulsen så högt som möjligt och det blir svårare när du är trött i benen.
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:36Min personliga åsikt är att undvika ren intervallträning de första åren. Gärna lite fartlek och variation.
Min personliga åsikt är att undvika ren intervallträning de första åren. Gärna lite fartlek och variation.
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:44Pga skaderisken?
Pga skaderisken?
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 15:54Ja.
Ja.
Quote from Catharina Brattlin on 7 July 2008, 16:12Jag håller inte riktigt med här, Richard, men det är väl för att jag inte vet bättre.:-)
Jag började köra intervaller (både vanliga och backditos) knappt ett halvår efter min löpardebut. Tror mer att det handlar om att inte intervalla över sin förmåga oc
Jag håller inte riktigt med här, Richard, men det är väl för att jag inte vet bättre.:-)
Jag började köra intervaller (både vanliga och backditos) knappt ett halvår efter min löpardebut. Tror mer att det handlar om att inte intervalla över sin förmåga oc
Quote from Funbeat user on 7 July 2008, 16:54Ok tack så mycket. Funderar lite på vad Richard menar för skaderisk om man kör intervaller?
"pulsbaserad intervallträning"? (sylvia) någon som vet var man kan läsa på om det? 🙂
//B
Ok tack så mycket. Funderar lite på vad Richard menar för skaderisk om man kör intervaller?
"pulsbaserad intervallträning"? (sylvia) någon som vet var man kan läsa på om det? 🙂
//B