Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallträning på löpband
You need to log in to create posts and topics.

Jag har tänkt länge att jag måste köra intervaller för att få ner min tid på milen från ca 52-53 där jag har stannat. Så idag körde jag mitt första intervallprogram på löpbandet.

Var rekommenderar ni för hastigheter? Mitt delmål är att springa 10km på å

Marathon.se har mkt bra info om sånt här - rekommenderar verkligen den sidan 🙂

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=255

http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=356

Tack Malin 🙂 Har missat dom artiklarna tydligen!
Då är frågan hur jag ska få in bara 1-2 min vila istället för 3 min som jag har nu. Det känns ju bra att intervallerna är 3 min.

Man ställer ju in intervallfart, återfart och tid man vill träna. Kanske f

jag brukar köra bara ca 10-15 sek snabbare per km än mitt vanliga, köra 800-1000m o sen vila i ca 1 min... o köra ca 5-6 intervaller...

om du är för trött för nästa intervall så kör du för snabbt under intervallen, ibörjan gjorde jag felet att jag körde

Om du gör milen på 52/53, dvs ~5:15/km (11,4 km/h) kan jag förstå att du "dog" efter 3 arbetsdelar med 13 km/h.

Tröskelträning:
Arbetsdel: 6 x 5 minuter @ 5:27/km (11,0 km/h)
Intervall: 60s ståvila.

VO2Max-träning:
Arbetsdel: 4 x 4 minuter @ 5:05/km (11

Tack för ditt inlägg!

Vilken av dessa två är effektivast för att snabbast få upp farten? Eller ska jag kombinera dem? Jag ska köra 2 intervallpass i veckan.

Det får nog bli att jag ställer in farten själv under passets gång med hjälp av klockan, bandet

Emmy: Jag tycker du ska nöja dig med ett intervallpass i veckan. Det sliter på kroppen. Bättre att göra ett då du är rejält utvilad och pigg än två som riskerar att bli halvdana.

Jag tyckte nog inte som Sven att 13km/h är en fart du borde dö av. Speciellt inte med tanke på att du kör extra lång vila, 3min. Men dra ned farten så att du orkar 6st i samma fart och med vila i 90s-120s. Att köra två intervallpass i veckan verkar för m

Jag tycker 13 km/h verkar vara en rimlig fart, men jag skulle kanske sänka vilofarten lite om det blir för jobbigt. Klarar du intervallen bättre om du vilar i 6 km/h istället?

13 km/h är ~14% snabbare än hennes milfart. Hur många här kör VO2Max i en fart 14% snabbare än er milfart? En 40-minuterslöpare (4min/km) skulle som exempel köra i farten 17,1 km/h dvs 3:30,5 min/km. Det är t ex 10-20 sekunder fortare än vad mcmillanrunni