Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervallträning på löpband
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte nog att hon angav 45 min som målet, är ju långt ifrån 52min. Så jag antog att hon räknade med en snabb förbättring. Om denna snabba förbättring är möjlig beror ju helt på hur träningen varit tidigare. Därav antagandet att 13km/h inte var för snabbt

Varning! Idiotfråga. Vad är VO2Max-träning?

Frisk stulet från marathon.se:

VO2 max
Det maximala syreupptaget används som ett mått på kroppens förmåga att bilda energi med hjälp av syre.
VO2 max mäts i liter syre per minut.
En liten kropp behöver mindre energi för att förflytta sig framåt medan e

Okej tack. Ska man blanda upp den här typen av träning med "normala" intervaller, långpass, backe, tröskel eller när ska den egentligen köras?

Jag fortsätter att citera marathon.se vilt här, jag följer deras råd ganska slaviskt i brist på annat nämligen 😉

"Längden är beroende av vilken distans man tränar för. En allmän regel är att man bör ha längre intervaller om man tränar för långa distanse

Hello Lady och tack för support. Jag har varit lite långsam att svara. Sorry. Testade det här med intervall på löpband. Jag är en löpare av sluggertyp. Mäktigt långsam men å andra sidan är jag ingen löpare. Nog om detta. Min miltid så här på ålderns höst

Härligt att det gick bra! Måste bara fråga hur du kände dig i slutet av arbetsintervallerna, var det tungt och syrefattigt i kroppen eller var du bara generellt svettig och trött?

Mikael, nu är inte jag Lady, men jag kanske ändå får försöka ge Dig ett svar? 🙂

I Ditt fall, som har kört hyfsat långa intervaller, tror jag att det är främst kondisen Du har tränat. Pulsen skjuter i höjden och ligger kvar där ett bra tag. Kör Du korta

Sylvia, det man förbättrar med kortare intervaller är t ex syreupptagningsförmågan och antalet mitokondrier i de arbetande musklerna (VO2-Max träning) men den typen av träning frestar på kroppen. Löpning i AT-fart som du kör ökar förmågan att hålla farten

Ingen nattmössa på dig Sylvia. Det är en sak som är säker. Körde med pulsband och gick tillbaka till passet för att kolla http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=3239657
Enligt matematiken så körde jag ju bättre än tröskel och VO2Max hastighet