Quote from Funbeat user on 24 January 2009, 23:47Med reservation för att jag tolkar siffrorna fel, vilket jag kanske gör, så tycker jag inte det ser ut som VO2-max träning.
AT-farten bör, om jag fattat rätt, ligga en sisådär 30s/km långsammare än VO2-max och då kan kurvan komma att se annorlunda ut. I
Med reservation för att jag tolkar siffrorna fel, vilket jag kanske gör, så tycker jag inte det ser ut som VO2-max träning.
AT-farten bör, om jag fattat rätt, ligga en sisådär 30s/km långsammare än VO2-max och då kan kurvan komma att se annorlunda ut. I
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 00:04Tack flickor. Då är inte Svens beräkningar enligt ovan korrekta? Eller har jag missat något?
Tack flickor. Då är inte Svens beräkningar enligt ovan korrekta? Eller har jag missat något?
Quote from Catharina Brattlin on 25 January 2009, 10:12Ah, jag ser att jag svänger till orden lite här. Men det VAR sent. (H) 😉
Ordet ordet "kondis" skulle jag öht inte haft med, eftersom i ordet kondition ligger så mycket som spelar roll. Både maximal syreupptagningsförmåga och förmåga att hålla högre fart
Ah, jag ser att jag svänger till orden lite här. Men det VAR sent. (H) 😉
Ordet ordet "kondis" skulle jag öht inte haft med, eftersom i ordet kondition ligger så mycket som spelar roll. Både maximal syreupptagningsförmåga och förmåga att hålla högre fart
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 10:57Mikael: Vad är det som inte skulle stämma? (Så att jag kan bemöta din fråga...)
Mikael: Vad är det som inte skulle stämma? (Så att jag kan bemöta din fråga...)
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 13:52Vi pratar löpband har alltså. Har ni sprungit 52-53 minuter på en mil på löpband eller utomhus?
Jag har sprungit en gång på löpband så egentligen är jag newbie. Men jag fick känslan att med 2% lutning var det åtminstone 10s/km lättare att springa på löp
Vi pratar löpband har alltså. Har ni sprungit 52-53 minuter på en mil på löpband eller utomhus?
Jag har sprungit en gång på löpband så egentligen är jag newbie. Men jag fick känslan att med 2% lutning var det åtminstone 10s/km lättare att springa på löp
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 16:14Ja, håller med om att löpband är svårt att översätta till bana.
F ö: när jag klarade milen under 37 bestod min träning nästan enbart av korta intervall typ 10 x 400 m 90 sek vila, 10 x 200 m 90 sek vila. O kanske en 10 km joggning nån gång då o då, i lu
Ja, håller med om att löpband är svårt att översätta till bana.
F ö: när jag klarade milen under 37 bestod min träning nästan enbart av korta intervall typ 10 x 400 m 90 sek vila, 10 x 200 m 90 sek vila. O kanske en 10 km joggning nån gång då o då, i lu
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 17:00En uppenbar förutsättning är naturligtvis att löpbandet är kalibrerat. Jag tycker definitivt att med 1,5% lutning på ett kalibrerat band får man en situation helt lik åtminstone banlöpning. Det känner jag på ansträngningen, ser på pulsen, och har fått bek
En uppenbar förutsättning är naturligtvis att löpbandet är kalibrerat. Jag tycker definitivt att med 1,5% lutning på ett kalibrerat band får man en situation helt lik åtminstone banlöpning. Det känner jag på ansträngningen, ser på pulsen, och har fått bek
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 18:18Man tycker ju att det borde vara lätt att kalibrera löpbanden. Men helt uppenbart är många löpband det inte.
Man tycker ju att det borde vara lätt att kalibrera löpbanden. Men helt uppenbart är många löpband det inte.
Quote from Funbeat user on 25 January 2009, 19:20Om målet är att bli snabbare på 10 km skulle jag fokusera på 400 m-intervaller, och komplettera med tvåhundringar samt trappor (t.ex. 200+400+600+800+1000+800+600+400+200).
Vis av egna skadeproblem i höstas rekommenderar jag också ett sådant hårt pass i
Om målet är att bli snabbare på 10 km skulle jag fokusera på 400 m-intervaller, och komplettera med tvåhundringar samt trappor (t.ex. 200+400+600+800+1000+800+600+400+200).
Vis av egna skadeproblem i höstas rekommenderar jag också ett sådant hårt pass i