Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntressant artikel om löpning
You need to log in to create posts and topics.

Myths of Running: Forefoot, Barefoot and Otherwise:

http://well.blogs.nytimes.com/2012/10/15/myths-of-running-forefoot-barefoot-and-otherwise/

Tack Rami!

Wow! Snacka om att helt missa poängen.

"What we have here is a failure to communicate."
(Med en Amerikansk sydstatsdialekt.)

Problemet med hela den här diskussionen, vilket jag tycker artikeln visar väldigt väl, är val av terminologi. När man (vi) säger

Tibor (t+)

Someone did their homework (t+)

Njaa ... är nog ändå inne på den delpoäng som handlar om att vissa ser det som att ett löpsteg är ungefär likadant i helt olika hastigheter.

I hög fart är t ex drop ointressant eftersom man ändå aldrig har hälen i marken. I riktigt låg fart är det ungef

Ett annat, relaterat, problem är att newcomers ofta tycks vilja ha quickfixen istället för att göra som dom som "kan" springa gjorde för att "kunna" springa. Dvs sprang... Och sprang... Och sprang... .. .. .. .. ..

Quickfix? Jo, kanske det.

Jag som precis börjat träna enligt Mackans principer letar absolut efter ledtrådar till att undvika det som jag hör er andra löpare som springer och springer och springer pratar om: löparknä, hälseneinflammationer, plantar fasci

Bra artikel. Vill du bli bättre, spring mer.

Bra skrivet, Tibor.

De som har sprungit länge och mycket tillhör också ett naturligt urval av personer som har klarat sig undan ohanterliga problem, ofta för att man började innan kroppen säckat ihop totalt. De utgår från att det som har fungerat för dem