Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 22:07Jag tror att de flesta springer rätt bra som barn. Snabbt, hög stegfrekvens & med långa steg. Precis som eliten.
De som fortsätter springa är de som sen kan detta.
Problemet drabbar vissa av oss som inte kan springa (längre) och försöker börja om som äl
Jag tror att de flesta springer rätt bra som barn. Snabbt, hög stegfrekvens & med långa steg. Precis som eliten.
De som fortsätter springa är de som sen kan detta.
Problemet drabbar vissa av oss som inte kan springa (längre) och försöker börja om som äl
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 22:14Tillägg: Och för de som kom in på spåret "lägre frekvens" ovan hjälper inga glada tillrop om att de ska träna mer. För innan dess skriker benhinnorna, knäna & gubbvaderna brister. Sådeså!
Tillägg: Och för de som kom in på spåret "lägre frekvens" ovan hjälper inga glada tillrop om att de ska träna mer. För innan dess skriker benhinnorna, knäna & gubbvaderna brister. Sådeså!
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 22:26Precis så, AL.
Precis så, AL.
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 23:25Tack för länken Rami!
Det finns också en studie av Hasegawa et al. som visar ungefär samma sak som Hunters studie:
http://lib.bioinfo.pl/pmid:17685722Hur ska den som läser ett genomsnittligt funbeat-inlägg om att landa på hälen kunna gissa att det egen
Tack för länken Rami!
Det finns också en studie av Hasegawa et al. som visar ungefär samma sak som Hunters studie:
http://lib.bioinfo.pl/pmid:17685722
Hur ska den som läser ett genomsnittligt funbeat-inlägg om att landa på hälen kunna gissa att det egen
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 08:47Undersökningen ovan anger 74.9% hällandare.
Vad gäller elitlöpare dessutom.Kommunikationsproblem?
På Funbeat finns de som envist skriver att framfotsisättning är väldigt vanligt.
Kanske just 74.9%.Andra påstår motsatsen.
Så vad skall en glad optim
Undersökningen ovan anger 74.9% hällandare.
Vad gäller elitlöpare dessutom.
Kommunikationsproblem?
På Funbeat finns de som envist skriver att framfotsisättning är väldigt vanligt.
Kanske just 74.9%.
Andra påstår motsatsen.
Så vad skall en glad optim
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 09:31Hur sätter en person som landar med benet framåträckt troligen ner foten? Hälen först? Jag tycker inte att det är underligt att den som springer så kan blanda ihop begreppen.
Eller, vi vänder på det!
"Försök att landa mer på framfoten."
Nu är det iställ
Hur sätter en person som landar med benet framåträckt troligen ner foten? Hälen först? Jag tycker inte att det är underligt att den som springer så kan blanda ihop begreppen.
Eller, vi vänder på det!
"Försök att landa mer på framfoten."
Nu är det iställ
Quote from Jonny Persson on 18 October 2012, 09:57Jag tyckte att artikeln var skoj att läsa oavsett om den blandar och ger. Och jag tyckte det var roligt att se de olika löpstegen i slow-motion. För det var olika isättningar.
Och nej, det är inte givet att i ett forum förstå om någon menar overstriding
Jag tyckte att artikeln var skoj att läsa oavsett om den blandar och ger. Och jag tyckte det var roligt att se de olika löpstegen i slow-motion. För det var olika isättningar.
Och nej, det är inte givet att i ett forum förstå om någon menar overstriding
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 10:28En annan sak är att man brukar variera löpsteget under ett lopp. Särskilt om det är långa sträckor. Hos mig sker det utan att jag tänker på det. Det kan bero på hastigheten, underlaget, trötthet eller smärta i vissa muskler. Ett löpsteg som passar alla lö
En annan sak är att man brukar variera löpsteget under ett lopp. Särskilt om det är långa sträckor. Hos mig sker det utan att jag tänker på det. Det kan bero på hastigheten, underlaget, trötthet eller smärta i vissa muskler. Ett löpsteg som passar alla lö
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 10:48Kommer nog att fortsätta hävda att det mesta runt fotisättning och landning är mycket fartberoende, och att det inte går att dra särskilt exakta slutsater för 5 - 6 min/km löpning genom att studera 3 min/km löpning. Bl a ligger man i högre fart "högt" öve
Kommer nog att fortsätta hävda att det mesta runt fotisättning och landning är mycket fartberoende, och att det inte går att dra särskilt exakta slutsater för 5 - 6 min/km löpning genom att studera 3 min/km löpning. Bl a ligger man i högre fart "högt" öve
Quote from Funbeat user on 18 October 2012, 11:05Till alla er som håller kurser, utfärdar diplom, säljer skor eller propagerar för att springa si eller för att springa så. Här är sammanfattningen från artikeln:
" There is no best way to run for longer distances."
Till alla er som håller kurser, utfärdar diplom, säljer skor eller propagerar för att springa si eller för att springa så. Här är sammanfattningen från artikeln:
" There is no best way to run for longer distances."