Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 13:07Eller en annan källa:
"... CONCLUSION: The motion control shoe may facilitate a more stable activation pattern and higher fatigue resistance of the tibialis anterior and peroneus longus in individuals with excessive rearfoot pronation during running. CLIN
Eller en annan källa:
"... CONCLUSION: The motion control shoe may facilitate a more stable activation pattern and higher fatigue resistance of the tibialis anterior and peroneus longus in individuals with excessive rearfoot pronation during running. CLIN
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 16:40Det gäller att tolka vad forskningsresultaten säger.
I rapporten "Motion control shoe delays fatigue of shank muscles in runners with overpronating feet." har man kollat om en sko med proneringsstöd belastar inblandade muskler mindre hos överpronerare, j
Det gäller att tolka vad forskningsresultaten säger.
I rapporten "Motion control shoe delays fatigue of shank muscles in runners with overpronating feet." har man kollat om en sko med proneringsstöd belastar inblandade muskler mindre hos överpronerare, j
Quote from Funbeat user on 22 July 2010, 22:56Fast även om det minskar belastningen i vissa muskler så säger det inget om hur övriga kroppen reagerar...
(Mitt favourit exempel på det var en person som sökte hjälp för ont i ryggen - källan visade sig vara att personen hade en något strul med ett fin
Fast även om det minskar belastningen i vissa muskler så säger det inget om hur övriga kroppen reagerar...
(Mitt favourit exempel på det var en person som sökte hjälp för ont i ryggen - källan visade sig vara att personen hade en något strul med ett fin
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 10:05Ett obekräftat rykte, men intressant utveckling om det verkligen är så:
"during a Runner’s World seminar on minimalist shoes at the Lehigh Valley Half-Marathon ... Warren Greene, RW’s shoe expert, made an astonishing offhand revelation when the producer
Ett obekräftat rykte, men intressant utveckling om det verkligen är så:
"during a Runner’s World seminar on minimalist shoes at the Lehigh Valley Half-Marathon ... Warren Greene, RW’s shoe expert, made an astonishing offhand revelation when the producer
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 10:37Anders, i marinkårens undersökning delar de ut skor efter fottyp, dvs lågt, medium och högt fotvalv. Inte efter hur foten rör sig i löpsteget. Så de har mätt att det inte är en bra metod att välja skor på men det är alltså en annan metod än den de använde
Anders, i marinkårens undersökning delar de ut skor efter fottyp, dvs lågt, medium och högt fotvalv. Inte efter hur foten rör sig i löpsteget. Så de har mätt att det inte är en bra metod att välja skor på men det är alltså en annan metod än den de använde
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 11:04Jag har skor för att det är skönt att inte känna stenar, rötter mm. Om jag trampar på någonting olämpligt så tar skon det, inte min fotsula eller tå.
Om det är "bättre" att springa barfota...gör det då. Jag gör det inte.
Jag har skor för att det är skönt att inte känna stenar, rötter mm. Om jag trampar på någonting olämpligt så tar skon det, inte min fotsula eller tå.
Om det är "bättre" att springa barfota...gör det då. Jag gör det inte.
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 11:30Totteman: efter en runda med VFF på lite svårare stigar var jag lite öm i fotsulorna. Inte alls olikt djupare fotmassage. De närmaste timmarna var fötterna skönt varma på ett sätt jag aldrig upplever efter runda i vanliga skor.
Totteman: efter en runda med VFF på lite svårare stigar var jag lite öm i fotsulorna. Inte alls olikt djupare fotmassage. De närmaste timmarna var fötterna skönt varma på ett sätt jag aldrig upplever efter runda i vanliga skor.
Quote from Funbeat user on 23 July 2010, 12:00Kanske jag testade för lite.
1½ h i VFF och mina fötter kokade.
Det var mer obehagligt än behagligt.Barfota är jag så maximalt jag kan.
Springer/deltager jag i lopp så blir det skor på.
Hade jag tränat långa sträckor hade det blivit barfota då också.
Kanske jag testade för lite.
1½ h i VFF och mina fötter kokade.
Det var mer obehagligt än behagligt.
Barfota är jag så maximalt jag kan.
Springer/deltager jag i lopp så blir det skor på.
Hade jag tränat långa sträckor hade det blivit barfota då också.
Quote from Funbeat user on 1 August 2010, 00:03>Så nära vattnet som möjligt.
>Där är det som slätast.Och "hårdast"
>Så nära vattnet som möjligt.
>Där är det som slätast.
Och "hårdast"