Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIrrande löpare i målgången
You need to log in to create posts and topics.

Kissnödighet? Brukar vara mina symtom på övervätskning iallafall 🙂

Nja, jag talar om hyponatremia som är lite allvarligare. Jag googlade åt er 🙂

"Symptoms of hyponatremia include nausea and vomiting, headache, confusion, lethargy, fatigue, appetite loss, restlessness and irritability, muscle weakness, spasms, or cramp

Jag har för mig att hyponatremi ger liknande symtom, och därför kan något som löparen tolkar som uttorkning leda till motsatsen istället.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1584

Så, jo, jag tror på att det mycket väl kan vara övervätskning

Wikipedia ska man inte lita på...jag fattar inte att folk hänvisar till det så ofta. Det mesta kan vara sant, men en del är det inte.

Ska jag säga som har skapat en del där... (t+)

Jag har studerat det här med evaporativ avkylning (svettning) en hel del.

Hyponatremi är i stort sett omöjligt och motsäger händelseförloppet. Skulle man drabbas av det så lär det ske bra mycket tidigare än i slutet av en halvmara eftersom det handlar o

Har du inte hängt med i fb-debatten, Mikael? Det är nästintill omöjligt att dricka för lite, lyssnar man bara på sin törst så kan inget ont inträffa.

Robert: Givet att törstindikatorn funkar när man t.ex. ligger på 85% av maxpuls under lång tid. Vi är rätt många som vittnar om att den inte säkert gör det.

Ojdå - jag tyckte det fullkomligt lyste av ironi i mitt ovanstående inlägg. Vägra blinkgubbar!

*asg* Sorry Robert. Det var ett så dumt påstående att alla mina röda varningslampor blinkade till på en gång och satte min ironisensor ur spel!

Jag är ju ingen expert utan spekulerar bara efter de fakta jag känner till men
* hyponatremi kan knappast vara omöjlig då forskningen visar att den orsakar absolut mest dödsfall vid motionslopp. Jag litar här på de referenser som gavs i vätsketråden i cyk