Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonJärnmannen 2010 - realistiskt?
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

jag funderar på att börja träna triathlon med målet att klara Järnmannen i Kalmar nästa år, 2010.
Hur gör jag, kort och gott. Hur lägger man upp träningen?

I nuläget springer jag maran på 4h30m17s, och ja, jag grämer mig lite över de dära sekunde

Ja, det är realistiskt. Se till att "vänja in" cykeln bara. Börja med ganska korta pass och öka successivt under den här sommaren så har du vanan inne inför träningen nästa säsong.

Jag tycker det är realistiskt. Själv hade jag noll simning och noll cykel i bagaget när jag sommaren 2007 började träna. Det jag gjorde var en nybörjarkurs i crawl hösten 07 och sen cyklade jag en del (till och från jobbet främst) på min hybridcykel. Köpt

Jag skulle säga att du bör lägga nästan all träning på cykeln. Iofs uppehållande löpning o simning, men mycket distans i lugn takt på cykel hela sommaren - och fortsätt med trainer under vintern - då gärna intervallträning. Är simningen crawl så är det ju

nä, pannbenet är det inget fel på och jag gillar att hålla på länge i lagom lugnt tempo.

Har ni några konkreta tips eller träningsupplägg?

Träningen inför Stockholm Marathon har varit springa hem från jobbet (14,5 km) tis och tors. Sen långpass (21-31k

Ditt långpass på helgen är nu minst tre timmar på cykel och sedan två kortare pass på cykel under veckan gärna direkt efter löpningen T&R så du kommer igång med cykel.
Simningen borde du få till med mer teknikträning.
Efter sommaren kan du återkomma med e

David,
menar du långpass på cykel både lördag OCh söndag?

Ja, efter kräftorna när sittfläsket ska trimmas. Nu behöver du bara komma igång och det kan vara lite småsegt efter de första lite längre passen när nacke, rygg och bål behöver tränas.
Ja, förutom lilla gullegumpen som inte är van vid sadeln. Det finns al

billigt och bra och mer pengar att köpa alla de nödvändiga prylarna runt om kring cyklingen. Som rakhyvel och sånt 😀

Jag köpte cykel i april -05, körde Malmö HIM (numera flyttad till Sövde) i juli och ett par veckor senare genomförde jag Kalmar triathlon. Det är möjligt att ta det redan nu med andra ord! (H)