Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJätteandfådd ??
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker att andra jag möter i löparspåret, eller skidspåret verkar ha en rätt behärskad andhämtning. Själv flämtar jag, eller snarare andas kraftfullt i takt med steget, men det är verkligen, sug in, blås ut med kraft.

Trots detta kan jag springa över

Haha Jag håller med. Har aldrig förstått mig på det där "prattempot" som folk snackar om. Jag pratar INTE när jag springer. (H)

Det är nog så enkelt att de flesta du möter inte tränar på samma intensitet just då. De flesta av mina löppass så ligger jag på snittpuls på ca 150 vilket är ca 80% av maxpuls. Då är andningen lugn och kontrollerad.

Ökar jag tempot och hamnar kring 90% a

P.S Sen är det väl så att då man ligger över sin mjölksyratröskel ofta även ligger över sin s.k ventilatory threshold (andningströskel?) för att ventilera bort koldioxid då mjölksyraproduktionen är stor. Och det är väl då den kraftiga kontrolleradeandning

Jag tror iofs att många flåsar bra mycket mer än det är motiverat för syresättningen. Pröva att kontrollera andningen någon gång, låt in och utandning ta några steg och se hur det känns.

Det är ju skillnad från pass till pass..
Gör jag ett PB-försök på 10km kan jag snitta 90% -> inte kapabel till att föra en konversation.
Springer jag istället 20-30 kilometer i ett lugnt tempo snittar jag runt 70-75% av min maxpuls och kan då lätt prata.

Ja Therese. Kan och kan - det blir väldigt mycket jobbigare då. Jag är dessutom en väldigt osocial löpare som spänner mig i sällskap med andra. Såg en tjej på min vanliga runda som sprang och pratade i telefon och det kan jag säga att jag aldrig skulle kl

Therese : Du kan ge dej på att jag inte kan prata nånting när pulsen sätter lite fart. Mitt lilla hinder heter astma. Prova och kör ett pass med andning genom tex en bit trädgårdsslang. Så det är bara tuta och köra så gott man kan.

Katarina och Kalle,

Var inte meningen att låta dryg. Är bara nyfiken på hur andra människor fungerar då jag bara kan utgå från mig själv.
Med ansträngningsastma blir dock situationen annorlunda naturligtvis.
När det gäller att prata vid högre puls tror

Jag uppfattade dig inte som dryg 🙂

Alltid lika impad av instruktörer som pratar medan jag kämpar på som ett djur totalt otalbar.