Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJätteandfådd ??
You need to log in to create posts and topics.

Alla är vi unika. Vissa föds med relativt stora lungor och flåsar mindre. Andra föds med mindre lungor och flåsar mer. Lungvolymen ska i princip inte gå att träna upp...

Vad jag förstått så är det inte lungornas volym som sätter gränsen för prastationen

Tack Anders! Då vet jag vad jag ska säga nästa gång någon vill att jag ska prata och springa samtidigt. Alltid fått SÄMST på spirometriprov (typ 3l).

Andningen beror på tempot.

När man är hyffsat tränad kan andningen vara väldigt lugn och man kan stanna utan att vara andfådd. Jag tycker att andningen kan variera under passet. Det skönaste är att den kan variera från lugn till "känns som sugrör" i hals

Andningsfrekvensen sitter oxå i lungvolymen. Kan själv aldrig bli så anfådd så att jag inte kan prata ett par ord lr ta några klunkar vatten.

Men samma sak gäller för mig precis som för alla andra: Det finns en begränsande faktor för prestationen och ho

Jag tror också att mycket av flåset kommer sig av ett behov att ventilera ut koldioxid, och inte att syresätta blodet. Dvs en lägre andningsfrekvens hade ofta räckt till för att syresätta blodet men den högre andningen behövs för att hina bli av med all k

Therese : Du är inte dryg vi har bara olika förutsättningar.

När jag kör intevaller så pressar jag kanske för mycket så jag hamnar i ett läge där jag känner att jag andas men inte att jag får i mej luften. Det är svårt o beskriva mitt läge men hur som h

Kan det inte också ha med teknik att göra?

I höstas började jag för första gången i mitt liv löpträna någorlunda regelbundet. Inledningsvis upplevde jag att jag flåsade och pustade mycket även när den upplevda ansträngningen inte var så hög. Desto mer ja

Lite rätt kan du ha där. Efter att ha rök över 30 år så var lungerna stela av all skit i dom. När jag köpte spikmattan o började prova andnings övningar så helt plötsligt en dag märkte jag att lungerna kunde töja sej lite till att börja med. För min del ä

En annan sak som kanske kan spöka är att många justerar andningen efter stegen lr takten i musiken (vilket jag råkar inbilla mig är kanske inte riktigt rätt tänkt...)

Antar därmed att kroppen reglerar andningen själv helt automatiskt.

>Peter P.

"Jag tror också att mycket av flåset kommer sig av ett behov att ventilera ut koldioxid, och inte att syresätta blodet. "

Andningen regleras av många olika system i kroppen, men jag tror att det nästan alltid är behovet av att ventilera ut kol