Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelJa till hjälm - nej till hjälmlag …
You need to log in to create posts and topics.

O det var jag innan, Anna, maken tyckte bara jag skulle testa ngt liknande _innan_ jag langar ut några tusen - vem vet han kanske hoppades att jag skulle bli avskräckt ? 😉 - frågan är bara vilken sorts leksak det ska vara.

"Per: Kan du visa siffror som stödja det du skriva?"

Nej, jag har inga siffror. Nu finns det ju tydligen siffror från Australien som visar att cyklingen har ökat, så då faller mitt resonemang.

Jag tycker att idag bör alla som cyklar använda hjälm. Jag växte upp utan hjälmtvång och ansåg tidigare att det skulle vara valfritt, man jag har ändrat mig i denna åsikt och då med stöd av följande:

1. Cyklar som tillverkas idag har många växlar, massa

Jag tycker att det känns lite underligt att tänka att cyklandet skulle minska. Hur stor andel av dagens cyklister (nu pratar jag om vardagscykling i stan) använder lyse? Inte speciellt många. Jag tror att om det infördes lag på hjälp skulle det bli ungef

Karin, frågan var inte om man bör använda hjälm eller inte. Frågan var om vi ska ha en lag eller inte.

Olle, jag trodde att det var lag på att man ska ha lyse när det är mörkt. Men hur är det, var det inte lag förut (70-talet) på att cykeln ska vara utru

Om vi nu skulle rädda X antal liv med en cykelhjälmslag, hur många liv tror ni att vi skulle rädda med en hjälmlag för bilresenärer? Jag tror många fler.

Läs min sista mening. Bilförare har förhoppningsvis tak på sin bil och är även skyddade via airbags, bilbälte och krocktestade bilar. När man har kännedom om de svåra skador som kan uppstå vid en cykelolycka är det beslutsfattarnas skyldighet att hjälpa m

Vad bra, en expert! Karin, du har väl sett följderna av bilolyckor också? Tror du inte att hjälm skulle räddat ett och annat liv även där? Kanske rentav fler?

Per, det är olagligt att inte ha lyse på cykeln, tillsammans med reflexer, ringklocka och bromsar. Det tror jag att det alltid har varit. Min poäng var att de flesta inte använder lyse även fast det är lag på det. Jag tror inte att folk kommer att sluta c

Per: Var fanns den frågan? (Såg ingen frågatecken nämnligen)

Kanske kan du forska kring detta Per.
Kör din bil i en vägg i 70km/h. Glöm inte bilbältet.
Kör i samma vägg på en cykel, utan hjälm, försök att hålla 30km/h.

Skriv gärna resultatet här sedan..