Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelJa till hjälm - nej till hjälmlag …
You need to log in to create posts and topics.

Gary, "fråga" kan översättas med "question", men även "issue" eller "subject".

Min poäng med bilhjälmslag är att peka på hur löjligt det blir om man ska detaljstyra hela vår vardag med lagar. Argumentet för en cykelhjälmslag är att den skulle rädda liv.

fair enough 😉
resten av inlägget då?

Jag gillar förresten idén av en försämrad cykelmiljö dock, om med detta, menar du färre cyklister.

Mer plats till mig

Per, för att inte tala om att man borde förbjuda att tala i mobiltelefon när man kör, dricka alkohol och så vidare. Det är ju ett ännu tydligare exempel, tycker jag. I dessa fall skadar man dessutom andra. Har du inte hjälm, ökar du bara risken att skada

Per! Inte har bilismen minskat sedan man införde bilbälteslagen. Snarare tvärtom. Sedan den lagen infördes har många liv räddats. Jag tror inte att cyklandet minskar p g a hjälmtvång, möjligtvis ökar gnället under en övergångsperiod (precis som det var nä

Det går inte att jämföra bilbälte med cykelhjälm. Ett bilbälte är mycket enklare att använda, man behöver inte ta det med sig, och det förstör inte frisyren.

Gary, om det blir färre cyklister så blir det mer plats för oss som är kvar - i början. Men cyke

Per: Jag sällen cyklar på cykelvägar, de är livsfarliga.

Karin skrev: "Lagar införs för att dels skydda medborgarna men även att få ner kostnaderna för bl.a. sjukvård."

Så innebär det att du håller med mig? Tycker du också att vi borde ha en hjälmlag för bilister?

Att "skydda medborgarna" menar jag att jag vill slippa träffa någon bilist som druckit starköl, har hjälm på huvudet och kör på fel sida av vägen 🙂

Jag tänkte snarare på att få ner kostnaderna för sjukvård. Med det borde man kunna motivera en hjälmlag för bilister. Eller?

Det skulle motivera en hjälmlag punktslut!
Alla heminredare som ramla ner från stegen, aspackade människor som ramla omkull på vägen hem, gående som få en tegelsten i skallen från byggnadsplatsen, invandraren som bli nedsparkad av Skinheadsen i Sjöbo ...