Quote from Guest on 10 November 2008, 09:41...för att jag är så abnormt dålig i matte. Men behöver lite hjälp mtp min löpträning under följande säsong, och i synnerhet intervallerna.
Igår, när jag sprang Bromölla Halvmarathon, snittade jag 180 i puls. Kändes riktigt bra hela vägen, och i spurten
...för att jag är så abnormt dålig i matte. Men behöver lite hjälp mtp min löpträning under följande säsong, och i synnerhet intervallerna.
Igår, när jag sprang Bromölla Halvmarathon, snittade jag 180 i puls. Kändes riktigt bra hela vägen, och i spurten
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 09:51Behöver du ens räkna på det här? Din maxpuls är 191 bpm, punkt.
Alla andra formler (och jag tänker inte ens börja nudda vid DET) utgår från det värdet.
Behöver du ens räkna på det här? Din maxpuls är 191 bpm, punkt.
Alla andra formler (och jag tänker inte ens börja nudda vid DET) utgår från det värdet.
Quote from Catharina Brattlin on 10 November 2008, 09:56OK. Varför jag ville räkna på det var för att det i mina öron låter lite väl häftigt att orka hålla drygt 94% av sitt "max" (om nu 191 är max) under två timmar. That´s all!
Men det kanske går?
OK. Varför jag ville räkna på det var för att det i mina öron låter lite väl häftigt att orka hålla drygt 94% av sitt "max" (om nu 191 är max) under två timmar. That´s all!
Men det kanske går?
Quote from Fredric Lagerström on 10 November 2008, 10:07Det skulle bli 180 ungefär. Låter ju tufft onekligen.
No pain no gain sägs det ju iofs...
Det skulle bli 180 ungefär. Låter ju tufft onekligen.
No pain no gain sägs det ju iofs...
Quote from Catharina Brattlin on 10 November 2008, 10:16Aadu, det var just 180 jag hade som snittpuls i 2 timmar igår. Fullt hanterbart och allt kändes jättebra hela tiden. Trodde inte det SKA kännas bra när man kör så hårt. Därav min undring.
Aadu, det var just 180 jag hade som snittpuls i 2 timmar igår. Fullt hanterbart och allt kändes jättebra hela tiden. Trodde inte det SKA kännas bra när man kör så hårt. Därav min undring.
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:16Sen kan man undra; kan man ens maxa sin puls efter att ha varit ute i två timmar?
Jag tror din maxpuls är högre. Värm upp lite lätt i 20 min och sätt in din halvmaraspurt DÅ så får du se 🙂
Sen kan man undra; kan man ens maxa sin puls efter att ha varit ute i två timmar?
Jag tror din maxpuls är högre. Värm upp lite lätt i 20 min och sätt in din halvmaraspurt DÅ så får du se 🙂
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:18Jag är inte så insatt i pulsvärden så jag själv inte använder mig av någon pulsklocka, men inte fasen kommer man upp i maxpuls under ett halvmarathon? Då är benen trötta och orkar inte omsätta så mycket energi på kort tid som krävs för att pressa upp puls
Jag är inte så insatt i pulsvärden så jag själv inte använder mig av någon pulsklocka, men inte fasen kommer man upp i maxpuls under ett halvmarathon? Då är benen trötta och orkar inte omsätta så mycket energi på kort tid som krävs för att pressa upp puls
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:20Nej, 94% låter väl häftigt för att det ska kunna stämma. Räkna fram det baserat på ditt snitt tror jag inte på, men man kan ju gissa. Om du snittade 180 så tror jag att du har en maxpuls en bit över 200, troligen bortåt 205.
Att det skulle vara 191 är 1
Nej, 94% låter väl häftigt för att det ska kunna stämma. Räkna fram det baserat på ditt snitt tror jag inte på, men man kan ju gissa. Om du snittade 180 så tror jag att du har en maxpuls en bit över 200, troligen bortåt 205.
Att det skulle vara 191 är 1
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:21Det kan ju vara så att du har högre maxpuls såklart. Jag själv har som högst nåt upp i 193 på maxpulstest. Sista halvan på en mara hade jag 174 i snitt, dvs 90 % av min maximalt uppmätta puls och det kändes bra. Jag räknar med att min maxpuls ligger några
Det kan ju vara så att du har högre maxpuls såklart. Jag själv har som högst nåt upp i 193 på maxpulstest. Sista halvan på en mara hade jag 174 i snitt, dvs 90 % av min maximalt uppmätta puls och det kändes bra. Jag räknar med att min maxpuls ligger några
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:21Det du kan räkna ut helt säkert är att din maxpuls är minst 191. Om du kan ligga på 180 i två timmar så skulle jag gissa att din maxpuls är en bra bit över 191. Det brukar bara vara den yppersta eliten som kan hålla 94% av max under så lång tid, Per Elofs
Det du kan räkna ut helt säkert är att din maxpuls är minst 191. Om du kan ligga på 180 i två timmar så skulle jag gissa att din maxpuls är en bra bit över 191. Det brukar bara vara den yppersta eliten som kan hålla 94% av max under så lång tid, Per Elofs