Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag skäms...
You need to log in to create posts and topics.

När du kör dina VO2Max-intervaller så bör du nog komma upp i sisådär 190, kanske mer, på slutet av intervallerna.

Kanske ett besök hos närmaste fystestcenter? Ring närmaste fotbollsklubb/hockeyklubb/cykelklubb et al och fråga var de gör sina fystester någonstans. Då får du "svart på vitt".

Sylvia, Jag bara tyckte att det var en högpuls att ligga med i två timmar.
Har ej vidare koll på min egen puls men tycker att det det blir jobbigt vid
ca 170 på motionscykel. Motionscykel är å andra sidan vääääldigt tråkigt.
Pulsen är ju som alla säger in

Mikael Q: Koldioxidbrist? Berätta mera - det visste jag inte att man kan få! Jag trodde absolut det var syrebrist. 🙂

Hurtbullan: Du kanske körde CO2max-intervaller?

😀

Fia-Lotta; andas (ventilerar) du för kraftigt, sjunker CO2-halten i blodet för lågt, varpå pH stiger och nervcellernas natrium/kalium-pump fungerar mindre bra, varpå myrkrypningar, domningar, kramper och tunnelseende så typiskt för hyperventilation inträf

Aadu, jag tycker också det, och därför undrade jag lite runt omkring det här med maxpulser hit o dit. Har förstått att jag har högre maxpuls än 191 iaf. Och så länge jag inte vet den korrekta, testade maxpulsen, kör jag på den+några slag extra när jag ska

>Hyperventilation är en förhöjd andning som leder till en koldioxidhalt i blodet under normalnivån. Hyperventilationen kan bestå av såväl djupa som snabba andetag. Den leder till förhöjt pH i blodet, vilket benämns respiratorisk alkalos.

Snabb andning, e

Ja, det är ju lite svårt att låta bli att andas fort när man springer fort och behöver syre. Jag undrar också om man verkligen kan få koldioxidbrist när man springer korta intervaller - i mitt fall under 2 minuter/intervall.

Men det är möjligt - hur som