Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:32Han hängde inte ens med Muhlegg.
Han hängde inte ens med Muhlegg.
Quote from Catharina Brattlin on 10 November 2008, 10:40Tack för vettiga svar! Att jag tillhör någon elit kan vi ju avskriva direkt, så då borde jag kunna räkna med några slag mer till maxpuls, när jag kör mina intervaller? För jag måste ju, så vitt jag förstår, ligga nära max för att utveckla syreupptagningsf
Tack för vettiga svar! Att jag tillhör någon elit kan vi ju avskriva direkt, så då borde jag kunna räkna med några slag mer till maxpuls, när jag kör mina intervaller? För jag måste ju, så vitt jag förstår, ligga nära max för att utveckla syreupptagningsf
Quote from Elias Engqvist on 10 November 2008, 10:51För att svara på din egentliga(?) fråga. Om du antar att det är som du säger att din tröskelpuls är 80% av din maxpuls så ska du dividera tröskelpulsen med 0,80 för att få maxpulsen. Är den tex 85% ska du dividera med 0,85 osv... Så om tex 170 är din trös
För att svara på din egentliga(?) fråga. Om du antar att det är som du säger att din tröskelpuls är 80% av din maxpuls så ska du dividera tröskelpulsen med 0,80 för att få maxpulsen. Är den tex 85% ska du dividera med 0,85 osv... Så om tex 170 är din trös
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 10:51Sylvia: Det sitter i ditt huvud om hur hårt du kan köra intervaller.
Det ska göra ont och det ska vara enbart din vilja som driver dig igenom smärtan till intervallens slut.
Jag tror att din maxpuls ligger på 199-201 med rätt upplägg och vila.
Sylvia: Det sitter i ditt huvud om hur hårt du kan köra intervaller.
Det ska göra ont och det ska vara enbart din vilja som driver dig igenom smärtan till intervallens slut.
Jag tror att din maxpuls ligger på 199-201 med rätt upplägg och vila.
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 14:51Sylvia:
När jag kör intervaller brukar jag ofta komma upp i 96-97% av max och då känns det absolut att jag är nära max. Ett tydligt tecken för mig är att det sticker i händer/armar och att synfältet begränsas (lite kikarsikte om du förstår vad jag menar)
Sylvia:
När jag kör intervaller brukar jag ofta komma upp i 96-97% av max och då känns det absolut att jag är nära max. Ett tydligt tecken för mig är att det sticker i händer/armar och att synfältet begränsas (lite kikarsikte om du förstår vad jag menar)
Quote from ellen olsson on 10 November 2008, 14:57Om du är vältränad så ligger tröskelpulsen närmare 90% av mx än 80% av max. Eliten bland konditionsidrottare kan mycket väl ha en tröskelpuls på 94%.
Gissningsvis så ligger din maxpuls på sisådär 200 eller strax däröver men om du vill veta så får du göra
Om du är vältränad så ligger tröskelpulsen närmare 90% av mx än 80% av max. Eliten bland konditionsidrottare kan mycket väl ha en tröskelpuls på 94%.
Gissningsvis så ligger din maxpuls på sisådär 200 eller strax däröver men om du vill veta så får du göra
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 15:08Hurtbullen - det där tycker jag snarare låter som klassiska symptom på hyperventilation, dvs för låg halt koldioxid.
Hurtbullen - det där tycker jag snarare låter som klassiska symptom på hyperventilation, dvs för låg halt koldioxid.
Quote from Catharina Brattlin on 10 November 2008, 16:16Oj, ännu mer bra svar! Tack!
Christer; funderar faktiskt på att ta kontakt med löparklubben i stan och be dem hjälpa mig med det här. Som Fredrik säger finns tydligen inga genvägar, utan det är bara att göra ett test så vet jag. I o m att jag tror att de
Oj, ännu mer bra svar! Tack!
Christer; funderar faktiskt på att ta kontakt med löparklubben i stan och be dem hjälpa mig med det här. Som Fredrik säger finns tydligen inga genvägar, utan det är bara att göra ett test så vet jag. I o m att jag tror att de
Quote from Funbeat user on 10 November 2008, 16:21Tunnelseendet är vanligt vid spurter om man har rätt fokus, dvs på mållinjen.
Allt annat är bortkopplat.
Du har som du själv säger för lång vila mellan intervallerna om du inte kan höja pulsen i varje intervall och därmed närma dig Nirvana.
Tunnelseendet är vanligt vid spurter om man har rätt fokus, dvs på mållinjen.
Allt annat är bortkopplat.
Du har som du själv säger för lång vila mellan intervallerna om du inte kan höja pulsen i varje intervall och därmed närma dig Nirvana.
Quote from Catharina Brattlin on 10 November 2008, 16:24Tack David! Då är det som jag misstänkte.
Tack David! Då är det som jag misstänkte.