Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 20:32En sak till Ladyn: Jag försöker också andas lugnare och mer kontrollerat när jag kör andra typer av intervaller än "raketerna mot max" - alltså när jag kör långa och då lite lugnare. 🙂
En sak till Ladyn: Jag försöker också andas lugnare och mer kontrollerat när jag kör andra typer av intervaller än "raketerna mot max" - alltså när jag kör långa och då lite lugnare. 🙂
Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 20:35Ja det kanske är så att det är när du kör på till 110% som andningen inte riktigt hinner med?
Eller så gör du helt enkelt av med så mycket syre att lungorna inte hinner växla till sig nytt syre tillräckligt fort?
Ja det kanske är så att det är när du kör på till 110% som andningen inte riktigt hinner med?
Eller så gör du helt enkelt av med så mycket syre att lungorna inte hinner växla till sig nytt syre tillräckligt fort?
Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 20:39Jag tror faktiskt att du har rätt Ladyn. Intressant..... Jag ska fråga någon av läkarna på jobbet imorgon, nu blev jag nyfiken på allvar. Alltså är det syrebrist eller hyperventilering? 🙂
För visst är det bara när jag maxar och pulsen ligger nära 100%
Jag tror faktiskt att du har rätt Ladyn. Intressant..... Jag ska fråga någon av läkarna på jobbet imorgon, nu blev jag nyfiken på allvar. Alltså är det syrebrist eller hyperventilering? 🙂
För visst är det bara när jag maxar och pulsen ligger nära 100%
Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 20:43Du får "syrebrist" av ansträngningen. Hyperventileringen innebär att du inte använder lungorna utan andas i svaljet.
Det första beror på din fysik och det andra på bristande andningsteknik eller dumhet.
Du får "syrebrist" av ansträngningen. Hyperventileringen innebär att du inte använder lungorna utan andas i svaljet.
Det första beror på din fysik och det andra på bristande andningsteknik eller dumhet.
Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 20:46Menar du David att det jag upplever kan vara syrebrist som jag alltså trodde? Eller på bristande andningsteknik och alltså hyperventilering? (#)
Menar du David att det jag upplever kan vara syrebrist som jag alltså trodde? Eller på bristande andningsteknik och alltså hyperventilering? (#)
Quote from Funbeat user on 11 November 2008, 21:05Det kan vara bägge varianterna. Att du inte får ned luften längst in i vänstra hörnet. Det är vanligt inför backar och efter backar att folk fortsätter att hyperventilera och inte bryter sitt andningsmönster.
Att andas efter löprytmen är inte optimalt uta
Det kan vara bägge varianterna. Att du inte får ned luften längst in i vänstra hörnet. Det är vanligt inför backar och efter backar att folk fortsätter att hyperventilera och inte bryter sitt andningsmönster.
Att andas efter löprytmen är inte optimalt uta
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 09:59Känslan av att det sticker lite i händer/armar i samband med maxintervaller beror sannolikt på att mjölksyra spridit sig i kroppen. Vet inte exakt varför det är lätt att känna det just i armarna, men har hört det från andra löpare att de t.o.m. känner av
Känslan av att det sticker lite i händer/armar i samband med maxintervaller beror sannolikt på att mjölksyra spridit sig i kroppen. Vet inte exakt varför det är lätt att känna det just i armarna, men har hört det från andra löpare att de t.o.m. känner av
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 11:00Tack snälla Markus för uttömligt svar - nu är jag lugn eftersom jag verkar fullständigt normal. 🙂 Jag känner ingen mjölksyra i benen - bara i armarna.
Nu ska jag gå och få mig serverat lite adrenalin och mjölksyra. 😀
Förresten: Sylvia, förlåt trådlån
Tack snälla Markus för uttömligt svar - nu är jag lugn eftersom jag verkar fullständigt normal. 🙂 Jag känner ingen mjölksyra i benen - bara i armarna.
Nu ska jag gå och få mig serverat lite adrenalin och mjölksyra. 😀
Förresten: Sylvia, förlåt trådlån
Quote from Catharina Brattlin on 12 November 2008, 11:19Helt OK, Fia-Lotta! Jag har lärt mig massor via Dina frågor.:-)
Ja, det får bli så. Kan ju inte gå och grunna på det här med min maxpuls längre. Måste bara samla mod. (H)
Helt OK, Fia-Lotta! Jag har lärt mig massor via Dina frågor.:-)
Ja, det får bli så. Kan ju inte gå och grunna på det här med min maxpuls längre. Måste bara samla mod. (H)
Quote from Funbeat user on 12 November 2008, 12:09Dock kommer mjölksyra från syrebrist dvs anaeroba energiprocesser. Så att hon får mjölksyra, men inte syrebrist går inte rikrigt ihop.
Dock kommer mjölksyra från syrebrist dvs anaeroba energiprocesser. Så att hon får mjölksyra, men inte syrebrist går inte rikrigt ihop.