Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag skäms...
You need to log in to create posts and topics.

Markus, nej det där tror jag inte på. 🙂

Mjölksyra sticker inte. Faktum är att du har över huvud taget ingen mjölksyra i blodet, utan laktat, och laktat är ett utmärkt bränsle som absolut inte ger händerna någon anledning att domna av. "Mjölksyra" som s

Christian > Visst, man kan väl säga att det "indirekt" beror på syrebrist då.

Fast analyserar man saken lite nogrannare är ju styrebristen störst i benmusklerna som står bakom springandet. I viss mån även i mage/rygg som också jobbar en del under löpnin

Mikael > Laktat och mjölksyra är ju ungefär samma sak så om man förenklar det lite tycker jag det är ok att säga att "man har mjölksyra i blodet". Mjölksyra/laktat är som du säger "ett utmärkt bränsle", men det kräver ju syre för att kunna förbrännas och

Markus, javisst får man förenkla. Knepet är bara att laktat inte är en syra, och orsakar inte försurning av musklerna, och således heller inte "känslan av mjölksyra".

Men det är väl inte så konstigt om man får lite lågt med CO2 i armarna när man springer

Måste rapportera att jag nu varit och kört intervaller.

När jag kör 400-metersintervaller i 4:00-tempo får jag alltså "stickningar" i armarna/händerna.

Idag körde jag 6x1000 m i 4:30-tempo istället och då kände jag faktiskt antydan till stickningar vid

Hmm, jag kan faktiskt inte utesluta din teori Mikael, även om jag nyss tyckte den verkade felaktig.

Totalt sett är koldioxidhalten förhöjd i kroppen vid fysisk ansträngning. Fattas bara annat, benen (om vi snackar löpning) producerar ju massvis med kold

Ja, på tal om Sylvias max- & halvmarapuls alltså... 😉 Tråden är inte alls OT.

Markus, det är helt OK. 🙂

Har fått bra hjälp, både här och via PM, så det gör inget att tråden spårade ut i "stickningar" och tunnelseende...som jag är glad över att inte ha upplevt. Ännu. (H)

Hej Sylvia! Nu kommer jag säga emot mig själv lite grann. Jag skrev ju en kommentar till dig förut (i din träningskalender) där jag tyckte att du hade hög medelpuls under halvmaraton-loppet, men sedan kom jag på att jag själv också hade hög medelpuls i fö

Min maxpuls bestämdes till 190 genom test på Aktivitus.

Kungsbackaloppet, (halvmara) hade jag 185 (97,3%) som max och 176 (92,6%) i snitt.

Göteborgsvarvet, 182 (95,7%) som max och 172 (90,5%) i snitt.