Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har nyligen börjat trappa upp löpningen igen efter ett skadeuppehåll och för att få till en något sånär vettig upptrappning utan att rusa iväg, följde jag Janne Holméns marathonprogram i förra numret av RW (februarinumret).

Detta program avslutades med e

Ehh. Inte riktigt vad du är ute efter, men jag måste bara kommentera det faktum att milen på 39min och maran på 2.45 är samma tempo. Om inte programmet sträcker sig över flera års tid anser jag det orealistiskt att tro att man ska kunna hålla milfarten på

@Zandra

Kan du ge oss en sträcka och tid du sprang testloppet? På så sätt kanske vi kan peka dig i rätt riktning 🙂

Jag tänkte samma sak angående 39 min på milen. Det känns som att man bör vara betydligt snabbare än så för att kunna springa maran på 2.45.

Det står på ett ställe i texten: "...din fart på testloppet - alltså din marathonfart", fast det stod i anslutning

Eftersom det egnetligen inte finns några definitioner på pass mellan olika tränare (t.ex. testlopp / tempo / repetioner / intervaller osv) så antar jag att Holmen menar att testloppen går aerobiskt. Dvs att du just nu ligger inne i en grundträningsperiod

Det stod iofs "testlopp 10 km max", vilket iaf jag tolkar som snabbare än marafart.

Då är det max och inte marafart 😉 Skulle vara fruktansvärt jobbigt mentalt att sätta en maratid på 2:28 till våren när det troligen är 20 minuter snabbare än vad man är god för på sträckan.

Jag har inte läst RW, men i finska löpartidningen Juoksija-lehti fanns för något år sedan Janne Holméns maratonprogram (tiden anpassad för Stockholm maraton 2010).

Där fanns program för tre olika önskade sluttider. Där ingick också testlopp, men inte sam

Går man bara efter tester på korta sträckor, skulle det innebära attt jag i princip skule kunna hoppa på 3:15-programmet (HAHA). 4.15 känns mer rimligt. Men då ska man plötsligt ut och sega 12 km i 7 min-tempo. Emn.. så långsamt kan jag bara springa i slu

Tyckte också att han skriver ganska obegripligt och att träningsupplägget känns fullständigt orealistiskt. För 2.45 skulle man denna vecka köra ett långpass på hela 16 km...

What am I missing?

Jag gör milen nedåt 37 minuter, men 2.45 känns som science f