Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJogga eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Hej på er,

Jag vill väldigt gärna börja jogga, har egentligen aldrig provat på allvar, men eftersom att alla säger att det är så fantastiskt och jag tror verkligen att jag kommer att gilla det.

Nu till "problemet", jag har undrat detta förut i en tråd

Varför inte varva gång/jogg i början bara och sen öka efter hand?
Det finns många bra nybörjarprogram för dig som vill börja springa och om du känner att kroppen säger ifrån (evt pga vikten då) så är det bara att stanna på en nivå (eller kanske t.o.m. bac

Jag har ingen egen erfarenhet i frågan, men här är ett blogginlägg som tar upp frågan (inte min blogg)

Är du tjock? Men spring då!

Mitt tips blir att ta det lugnt och blanda gång och jogg, gärna i samma träningspass. Glöm "allt" vad prestation heter och ta det lugnt, dvs pressa dig inte till att klara en viss sträcka eller tid utan låt det ta den tid det tar. Om du börjar sakta och l

Pasi Salonen hade ett tips i Runners World som jag tror borde funka för de flesta.
Vecka 1 gå 9 minuter, jogga 1 minut upprepa totalt 3 gånger under 3 dagar.
Vecka 2 gå 8 minuter, jogga 2 minut upprepa totalt 3 gånger under 3 dagar.
osv ... tills
Vecka 9

Hej Anna!

Kommer själv från 124 kg på 173 km (nu 85kg) från förra sommaren och de första 9 mån (juli till mars) var det bara lågintensivt. Sedan 1 april gick jag in just på programmet from couch to 5k och det har gått bra. Idag sprang jag 18 km med en s

Tack för alla svar!

Det är så otroligt inspirerande och motiverande med alla duktiga människor!

Jag sprang ungefär 1 km igår utan att pausa, på ca 7 minuter vilket jag tyckte var väldigt bra för att inte ha sprungit en km utomhus utan att stanna på vä

Du ska väl fortsätta att springa under många år, och satsa på bättre och bättre tider om & varefter kondis, form & motivation så tillåter?

Det tar många år att träna leder, muskler, musklefästen, senor & skelett att tåla de stora belastningar som kroppen

Och så här i början; det kommer alltid att "kännas nånting" efter löppassen. Det viktiga är väl att inte nedslås av det utan se det som att kroppen faktiskt håller på att ställa om sej till löpning. En svårighet är att kunna skilja på faktiska skador och

En vän gick från 140 till 73 med jogging och vv. Lite frustrerande att från att vara orolig över att gå upp en våning i trappan med honom till att bara se ryggtavlan försvinna i spåret. Tror det tog honom två år att göra tiden under 25 min på 5 km (jag gö