Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJogging på löpbandet
You need to log in to create posts and topics.

Jag var på gymmet idag och sprang i 35 minuter på löpbandet. Jag sprang på en hastighet på ca 9, och det stod att jag sprungit 9 km. Kan det stämma?
Blir osäker eftersom jag nåt år sen sprang 8 km på ca 40 min. I och för sig sprang jag 8 km ute i ojämn t

Att springa i 9 km/h betyder att man springer 9 kilometer på 1 timme (om man håller på i 1 timme).

Det kanske var nån som sprang innan dig och så nollställdes det aldrig mellan?

nej, jag använde en sån ipod+nike grej. så det var på ipoden som det stod att jag sprungit 9 km :S

Räknar man enl. H*T=S så ska du hinna med den hastigheten 9*0,58=5,2 km.

Så antingen var hastigheten på bandet fel (okalibrerat band?) eller så har iPod+Nike-mätningen fel?

Therese: Vad är det för slags uträkning då?

Annica: Jag vet inte, jag förstod inte distansen eftersom att det inte stod om det var km eller miles eller vad det nu var.

Är fot-sensorn kalibrerad på löpband? Det är en ganska annorlunda rörelse foten gör på ett löpband jämfört med på fast underlag. I verkligheten står foten stilla så länge den är i backen, på löpband rör den sig fort bakåt. Jag gissar att det kan påverka d

H = Hastighet
T = Tid
S = Sträcka

H*T=S

Skulle tro att det har med fotsensorn att göra, jag fick jätteskumma resultat när jag testade min polarklocka på löpband. Den var kalibrerad för utelöpning och fick spader när jag sprang på löpbandet.

Edit: Eriks

En uträkning som sitter i huvudet sen skoltiden (en av de få saker... ;))

Sträckan = Hastigheten * Tiden. Räknas i km/H

Edit: var inte så snabb i skrivningen så du hann före =)