Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Med dolme låser man höften lite och får den inte riktigt med sig i rotationen. Kör man mycket med dolme, kan det leda till att man inte roterar korrekt när man släpper dolmen. Det ger också en falsk känsla av balans som gör att man inte riktigt lär sig be

Martin, jag köper resonemanget med dolmen rakt av! Själv har jag på senare tid provat att köra med benen ihopbundna för att träna rotationen. Då får man också känna hur man hittar vattenläget som ger minimalt motstånd. Väldigt intressant övning!

Tycker inte man får någon gratis balans av att använda dolme, snarare tvärtom. Första gångerna jag simmade med dolme så gick det inte alls, tappade balansen hela tiden och kunde inte hitta andningsläget. Nu har jag fått till det men det tog ett tag att lä

@ Ice Man

Många som har problem att hitta balansen i torson, spretar brett isär med bensparken för att få balans - särskilt vid andningen. Det ökar så klart motståndet mycket när man tappar streamline på det sättet. När de då använder dolme och inte kan

Möjligt att det stämmer 🙂 Fast jag kommer ibland på mig själv att jag av nån anledning slutar kicka precis vid andningsmomentet, bra eller dåligt? Jag vill också gärna sparka lite med benen ibland när jag simmar med dolme, vet inte varför men det blir li

Ice Man, svaret på din fråga är tyvärr "dåligt" 😉 När man vrider huvudet för andning, får det aldrig påverka rotation, balans och benspark. Vad som troligen sker, är att du vid andning roterar upp lite högre än annars, och glider ut lite längre på armtag

Väldigt intressant diskussion. När möjligheten att träna ordentligt minskar (jobb, barn osv) så är det lätt att bara fokusera på den styrka och kondition och tekniken får inte alls samma plats som när man var ung. Men det är nog bra att alltid ha det i ba

Har fått se mig själv simma på video nu 😉 Det stämmer att jag roterar upp lite högre än annars varje gång jag andas. Lyfter huvudet gör jag iaf inte, dock roterar jag huvudet och kroppen mycket även om det har blivit mindre än vad det var förut iaf. Frå

@ Ice Man

Prova att köra benspark på sidan med den undre armen fram i streamline och den övre armen utmed sidan. Näsan ska peka mot botten när du inte andas och sen vrider du huvudet för andning och fokuserar på att inte låta det påverka din balans och d

Okej, den övningen har jag kört en hel del i början när jag just började försöka lära mig crawl. Men det kanske är läge att återuppta denna "nybörjarövning" för att finslipa tekniken lite mer då 😉