Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack Jonas, du besvarade min fråga om platta strax ovan genom din sista mening, att plattan inte är ett teknikhjälpmedel utan till för att öka fysisk styrka.
Jag blev lite ställd när jag läste om att träna teknik med platta...

.. fast jag har själv varit med och lärt ut crawl till årskurser 4-12 inom loppet av ett par veckor med gymnastiklektioner. Där var plattan ett bra verktyg för att kunna lägga fokus på bara bensparken. Så för en nybörjare kan det vara ett bra och enkelt s

Jag har också hört att det är bra att börja ett simpass med benspark för att få igång benen (Är man någotsånär van att simma behövs ju dock faktiskt inte plattan för att flyta)

Problemet med att köra med vanlig platta (med huvudet över vattnet och armarna vilandes på plattan), är att man får fel kroppshållning. Höften sjunker och man sparkar mest från knäna. Det är därför inte så lyckat för teknikinlärning.

Det finns dock sk "a

Konstigt att folk diskuterar benspark så mycket. Den bidrar väldigt lite till framdrivningen.

Men den bidrar trots allt.

Markku jag kan göra en 50m benspark med platta på ca50s. där finns simmare här som har svårt att simma en 50m under 50s. så jag tror min benspark kan bidrag om jag skulle sparka under frisim.

min bröstsim benspark är lika snabbt om inte snabbare.

Simmar man långa lopp i våtdräkt som i triathlon är bensparken så klart inte lika avgörande som i sprint i bassäng. Träningen sker ju dock mestadels i bassäng utan våtdräkt. Gör man fel i sin benspark där, får det stora konsekvenser. Bensparken är inte ba

Martin, kan du utveckla på vilket sätt dolme kan ha negativ inverkan?

Angående Lochte så skulle det vara intressant att veta vad han gör på 50 m med bara armar...