Quote from Funbeat user on 15 January 2012, 22:55Tack för tipset, dessa ser också Intressanta ut, ska läsa om dessa och kolla runt lite.
Tack för tipset, dessa ser också Intressanta ut, ska läsa om dessa och kolla runt lite.
Quote from Berit Bengtson on 15 January 2012, 23:13Alpha 340-fälgen väger enl tillverkaren numer så lite som 350g,
min 28-håls fälg vägde 356g.
Det är lättare en den kolfiberförstärkta fälg som Shimano använder till flera sina C24-hjul, tex
DA C24 för 5639SEK http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i
Alpha 340-fälgen väger enl tillverkaren numer så lite som 350g,
min 28-håls fälg vägde 356g.
Det är lättare en den kolfiberförstärkta fälg som Shimano använder till flera sina C24-hjul, tex
DA C24 för 5639SEK http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_i
Quote from Funbeat user on 15 January 2012, 23:35Förlåt en okunnig som undrar: Är inte notubes för tubdäck? Frågan gällde hjul för kanttrådsdäck.
Jag går också i köpfunderingar, och att beställa något från actionsports verkar vettigt för mig. Men det är inte lätt att veta vad man ska ha. Jag ska ha bra
Förlåt en okunnig som undrar: Är inte notubes för tubdäck? Frågan gällde hjul för kanttrådsdäck.
Jag går också i köpfunderingar, och att beställa något från actionsports verkar vettigt för mig. Men det är inte lätt att veta vad man ska ha. Jag ska ha bra
Quote from Berit Bengtson on 15 January 2012, 23:38NoTubes-fälgarna är inte tubfälgar, se bilden
BILD:http://www.actionsports.de/images/product_images/popup_images/image_FG.NT.0010_1.jpg
Däremot går de att använda slanglöst, för CX kan det kanske vara intressant.
Men för lvg-cykling finns det ingen anledn
NoTubes-fälgarna är inte tubfälgar, se bilden
BILD:http://www.actionsports.de/images/product_images/popup_images/image_FG.NT.0010_1.jpg
Däremot går de att använda slanglöst, för CX kan det kanske vara intressant.
Men för lvg-cykling finns det ingen anledn
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 06:52Caroline: Då låg vikt på hjulen verkar vara viktigt för dig så skulle jag nog rekommendera de DA-hjulen som Håkan tipsade om. Lättare än FFWD:arna (1390 gram), lika låga (23/24 mm) men ska ändå rätt vara hyfsat aerodynamiska pga lågt ekerantal. Dessutom m
Caroline: Då låg vikt på hjulen verkar vara viktigt för dig så skulle jag nog rekommendera de DA-hjulen som Håkan tipsade om. Lättare än FFWD:arna (1390 gram), lika låga (23/24 mm) men ska ändå rätt vara hyfsat aerodynamiska pga lågt ekerantal. Dessutom m
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 06:55Är det låg fälgvikt som är viktigt så är det tub som gäller.
Är det låg fälgvikt som är viktigt så är det tub som gäller.
Quote from Berit Bengtson on 16 January 2012, 08:23Nils:
Både fälgvikten och totalvikten är högre för Shimano DA C24-hjulen än de hjul med Alpha 340-fälg som jag rekommenderar.
Dessutom gör de få ekrarna(16/20) att hjulen är ganska flexiga.
Nils:
Både fälgvikten och totalvikten är högre för Shimano DA C24-hjulen än de hjul med Alpha 340-fälg som jag rekommenderar.
Dessutom gör de få ekrarna(16/20) att hjulen är ganska flexiga.
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 09:59Hur mäter man flex på hjulen? Finns det några fina tabeller att titta på baserat på ekertyp, antal och ekerspänning samt belastning (vikt ryttare + cykel) ?
Hur mäter man flex på hjulen? Finns det några fina tabeller att titta på baserat på ekertyp, antal och ekerspänning samt belastning (vikt ryttare + cykel) ?
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 10:26Man låter Greipel köra spurter med dom, 1940 watt och ser ifall de håller.
Man låter Greipel köra spurter med dom, 1940 watt och ser ifall de håller.
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 12:40HYPERCLINCH SP wheelset 1.150g €.899,00
The best price/weight ratio for everyday use.
Hubs: Extralite UltraHubs SPX/SPM.
Rims: Hi-tech alloy clincher, 20.5mm x w22.5mm, tubeless ready.
Compatibity: Shimano/Sram, Campagnolo, 10&11 speed compatible.
Spok
HYPERCLINCH SP wheelset 1.150g €.899,00
The best price/weight ratio for everyday use.
Hubs: Extralite UltraHubs SPX/SPM.
Rims: Hi-tech alloy clincher, 20.5mm x w22.5mm, tubeless ready.
Compatibity: Shimano/Sram, Campagnolo, 10&11 speed compatible.
Spok