Quote from Berit Bengtson on 16 January 2012, 12:48P . skrev:
> HYPERCLINCH SP wheelset 1.150g €.899,00Av bilderna framgår att hjulen är byggda med Alpha340-fälg
BILD:http://www.extralite.com/imagesbike/HyperClinch%20SP%20ant1.jpg
http://www.bikeonline.eu/catalog/product_info.php?cPath=22_27&products_
P . skrev:
> HYPERCLINCH SP wheelset 1.150g €.899,00
Av bilderna framgår att hjulen är byggda med Alpha340-fälg
BILD:http://www.extralite.com/imagesbike/HyperClinch%20SP%20ant1.jpg
http://www.bikeonline.eu/catalog/product_info.php?cPath=22_27&products_
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 13:25Någon som handlat av bikeonline.eu? Aldrig hört talas om dem förut.
Någon som handlat av bikeonline.eu? Aldrig hört talas om dem förut.
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 14:16Håkan: Jag vet att man kan bygga lättare hjul med Alpha340-fälgar, men färre ekrar => mindre luftmotstånd och som du själv så ofta påpekar så är "aero" nästan alltid av större betydelse än "vikt".
Hjul med lika få ekrar (16) på lätta alufälg (som t.ex.
Håkan: Jag vet att man kan bygga lättare hjul med Alpha340-fälgar, men färre ekrar => mindre luftmotstånd och som du själv så ofta påpekar så är "aero" nästan alltid av större betydelse än "vikt".
Hjul med lika få ekrar (16) på lätta alufälg (som t.ex.
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 14:26Jag tycker det vore najs med någon form av tumregel för val av antal ekrar, ekertyp e.t.c baserat på belastning. Många hjul har en rekommenderad maxbelastning men det säger ju inget om hur styvt det är vid en viss belastning. Klart att man kan skaffa sig
Jag tycker det vore najs med någon form av tumregel för val av antal ekrar, ekertyp e.t.c baserat på belastning. Många hjul har en rekommenderad maxbelastning men det säger ju inget om hur styvt det är vid en viss belastning. Klart att man kan skaffa sig
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 14:40Ska du köra GP, spurta eller har en väldigt oharmonisk stil så gäller styvare hjul. Ska du sedan köra på fel växel och bryta upp för backarna så blir det ännu styvare hjul.
Jag har sett folk o fä köra sönder ekrar på köpande band genom att kombinera ovans
Ska du köra GP, spurta eller har en väldigt oharmonisk stil så gäller styvare hjul. Ska du sedan köra på fel växel och bryta upp för backarna så blir det ännu styvare hjul.
Jag har sett folk o fä köra sönder ekrar på köpande band genom att kombinera ovans
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 14:48Tack David, cykelstilen går ju att finjustera till så optimalt som möjligt, frågan jag hade var mer mekanisk natur för all-round åkning på platten och/eller klättring på bergsvägarna. Typ en lista
Givet viss ekerspänning:
16 ekrar => < 60kg + cykel
24 e
Tack David, cykelstilen går ju att finjustera till så optimalt som möjligt, frågan jag hade var mer mekanisk natur för all-round åkning på platten och/eller klättring på bergsvägarna. Typ en lista
Givet viss ekerspänning:
16 ekrar => < 60kg + cykel
24 e
Quote from Berit Bengtson on 16 January 2012, 15:06Nils:
Visste är aerodynamiken viktig.
Men var har du fått ifrån att C24-hjulen skulle vara så mycket mer aero?
Enl aerotester från vindtunnel i 40km/h är skillnaden mellan C24-hjul och vanliga 28-ekrade hjul under 3W och i 30km/h under 1,5W
Sedan kommer i
Nils:
Visste är aerodynamiken viktig.
Men var har du fått ifrån att C24-hjulen skulle vara så mycket mer aero?
Enl aerotester från vindtunnel i 40km/h är skillnaden mellan C24-hjul och vanliga 28-ekrade hjul under 3W och i 30km/h under 1,5W
Sedan kommer i
Quote from ellen olsson on 16 January 2012, 15:51Caroline: Jag kör med Notubes Alpha340-fälgen på ett par av mina CX-tävlingshjul. Till nästa säsong så ska jag gå över till tubtävlingshjul för CX så nu kommer de att bli träningshjul istället.
Jag köpte mina på rea på ActionSports för 299 Euro så det är
Caroline: Jag kör med Notubes Alpha340-fälgen på ett par av mina CX-tävlingshjul. Till nästa säsong så ska jag gå över till tubtävlingshjul för CX så nu kommer de att bli träningshjul istället.
Jag köpte mina på rea på ActionSports för 299 Euro så det är
Quote from Funbeat user on 16 January 2012, 17:07Håkan: Intressant, har du någon länk som visar denna (lilla) skillnad?
Håkan: Intressant, har du någon länk som visar denna (lilla) skillnad?
Quote from Berit Bengtson on 16 January 2012, 18:42Nils, kolla på:
Test av DA C24-hjulen: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=3050Test av vanliga 28-ekrade hjul (Tune Edelwesz):
https://www.tour-magazin.de/direct/mein_dk/tour_download/action/newPurchase/articleNumber/7137.html
Nils, kolla på:
Test av DA C24-hjulen: http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=3050
Test av vanliga 28-ekrade hjul (Tune Edelwesz):
https://www.tour-magazin.de/direct/mein_dk/tour_download/action/newPurchase/articleNumber/7137.html