Quote from Guest on 15 May 2011, 11:43Vi är några motionärer som ska cykla VR och nu har vi börjat diskutera kadensens påverkan på tränings/tävlingsresultatet. Själv cyklar jag på en kadens på 55 och försöker höja den till åtminstone 70, har hört att man ska ligga nära 100, stämmer det? Vad i
Vi är några motionärer som ska cykla VR och nu har vi börjat diskutera kadensens påverkan på tränings/tävlingsresultatet. Själv cyklar jag på en kadens på 55 och försöker höja den till åtminstone 70, har hört att man ska ligga nära 100, stämmer det? Vad i
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 11:53När jag inte tar i så mycket bryr jag mig inte om kadensen men försöker ändå hålla benen i gång tex i utförsbackar. Tar jag i trivs jag bäst uppåt 90 i kadens.
När jag inte tar i så mycket bryr jag mig inte om kadensen men försöker ändå hålla benen i gång tex i utförsbackar. Tar jag i trivs jag bäst uppåt 90 i kadens.
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 12:41Kör du:
låg kaden=styrka
Hög kadens=hjärta-lungor
Kör du:
låg kaden=styrka
Hög kadens=hjärta-lungor
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 12:54Vid vilken kadens går respektive gräns?
Vid vilken kadens går respektive gräns?
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 13:00Det är individuellt men ligger man under 75 i kadens så kör man (för) mycket på styrkan.
Träna på +90 i kadens så du får fart på benen. Det har du igen sedan.
Det är individuellt men ligger man under 75 i kadens så kör man (för) mycket på styrkan.
Träna på +90 i kadens så du får fart på benen. Det har du igen sedan.
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 13:27Tack för svaret. Har utrustat cykeln med kadensmätare:) och igår kom jag upp i 65 i snitt, ganska backig 4-milsrunda. Ska jobba på med mitt rundtramp och försöka öka kadensens så mycket jag kan. Tips till övningar mottages tacksamt.
Tack för svaret. Har utrustat cykeln med kadensmätare:) och igår kom jag upp i 65 i snitt, ganska backig 4-milsrunda. Ska jobba på med mitt rundtramp och försöka öka kadensens så mycket jag kan. Tips till övningar mottages tacksamt.
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:01Kadens är individuellt !
Det som är optimalt för en person, kan vara riktigt dåligt för en annan.
Generellt brukar det vara svårt att hålla kadensen när man är trött, men det är inget självändamål att sitta och veva som en tok.En duktig cyklist har ett
Kadens är individuellt !
Det som är optimalt för en person, kan vara riktigt dåligt för en annan.
Generellt brukar det vara svårt att hålla kadensen när man är trött, men det är inget självändamål att sitta och veva som en tok.
En duktig cyklist har ett
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 15:03Bland motioner har jag märkt att många har en låg kadens.
Det flesta kunniga inom cykel, brukar säga att man behöver ligga på minst 90-100. Om man studera proffscyklister på Tv, ser man att de flesta ligger på dessa värden. En för låg kadens kan jämföra
Bland motioner har jag märkt att många har en låg kadens.
Det flesta kunniga inom cykel, brukar säga att man behöver ligga på minst 90-100. Om man studera proffscyklister på Tv, ser man att de flesta ligger på dessa värden. En för låg kadens kan jämföra
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 18:09Att proffsen i klungorna kör på hög kadens har primärt med responstid att göra. Kroppens verkningsgrad är markant högre vid låg kadens.
Vid kadens på 55 är min tröskeleffekt ca 15-20 W högre än vid 90. I praktiken är det besvärligt att cykla t ex tempo m
Att proffsen i klungorna kör på hög kadens har primärt med responstid att göra. Kroppens verkningsgrad är markant högre vid låg kadens.
Vid kadens på 55 är min tröskeleffekt ca 15-20 W högre än vid 90. I praktiken är det besvärligt att cykla t ex tempo m
Quote from Funbeat user on 15 May 2011, 18:15Popcorn time!
Popcorn time!