Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKadensens betydelse
You need to log in to create posts and topics.

Tidigare låg jag på en lägre kadens o fick ta i rejält i t.ex motlut, hade då och då känningar i knäna. En träningskompis tjatade på mig att höja kadensen och i vintras tränade jag på det under alla timmar på trainern. I år försöker jag ligga på 88-94 vil

Om man ska köra längre lopp bör man hålla hög kadens (90+) Anledningen till detta är att det är inte lika jobbigt för benen att köra på hög kadens som låg kadens. Alltså benen håller längre på hög kadens även om det är svårare och mer ansträngande för pul

"Det är främst symptom kring
knäskålen, så kallade Patella Femorala
smärtsyndrom (PFSS). De uppstår på
grund av de ökade påfrestningarna som
den lägre kadensen tillsammans med
stor kraftutveckling skapar"

Klippt från tidningen KADENS

Irene S: Hva en har i snitt kadens på en tur er ikke intresant.

På platte veger gir opp til et lettere gir, å øk kadensen til 85+.

Skift "klinge" alt etter terenget, så du holder tilnærmet 80-85 og samme fart som feltet. Altid det letteste giret i for

Irene S: Kadens trening er bra: Kjør en 3-4 min. i 1 el. 2 gir på platt veg så hurtig du kan, helt uten motstand.

Vær ops på at ingen ser deg. 🙂

Här har ni lite om kadens och effektivitet.

http://nitrovegan.blogspot.com/2011/04/kadens-power-och-termodynamik.html

Tack för era svar.
Som en medelmåtta motionär med höga ambitioner och avsaknad av talang har jag insett att jag förutom träning behöver lära mig teknik inom de grenar jag verkar. Har nu inskaffat en kadensmätare och jag kommer att träna på att höja min ka

Som vanligt på sådan här forum blir man oftast inte något klokare. Det går inte veta man ska lyssna på.

När det gäller kadens tycker jag det räcker att titta på de bästa cyklisterna som finns, exempelvis nu på Girot eller senare under Touren.
Jag tror in

Markku, därför att folk har den benägenheten att ha olika åsikter. Tacka vet jag diktatur, då tycker alla likadant.

Ja om man tittar på de bästa cyklisterna på touren när de kör tempo-sträckorna, menar du?