Quote from Guest on 29 July 2010, 08:22Halloj!
När jag ritade in min runda på kartan upptäckte jag att min cykeldator inte är så exakt som jag vill att den skall vara. Cykeldatorn sa att sträckan är 37,59 km medan kartan säger 39,1 km. Hur ställer man in datorn? Mäter hjulets omkrets eller nå
Halloj!
När jag ritade in min runda på kartan upptäckte jag att min cykeldator inte är så exakt som jag vill att den skall vara. Cykeldatorn sa att sträckan är 37,59 km medan kartan säger 39,1 km. Hur ställer man in datorn? Mäter hjulets omkrets eller nå
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 08:32Helt rätt, man mäter hjulets omkrets och skriver in det i cykeldatorn. Men att få avståndet att stämma med en karta som du ritar in din runda på kommer du nog aldrig att lyckas med. Du ritar helt enkelt inte in din färdväg tillräckligt nogrant för att de
Helt rätt, man mäter hjulets omkrets och skriver in det i cykeldatorn. Men att få avståndet att stämma med en karta som du ritar in din runda på kommer du nog aldrig att lyckas med. Du ritar helt enkelt inte in din färdväg tillräckligt nogrant för att de
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 08:45Om man känner till någon vägsträcka exakta längd kan man använda det.
Annars får man mäta upp omkretsen på hjulet.
* Lägga ett måttband på marken/golvet vid en vägg
* Pumpa däcken till det tryck du brukar ha
* Ställ cykeln vid måttbandet
*
Om man känner till någon vägsträcka exakta längd kan man använda det.
Annars får man mäta upp omkretsen på hjulet.
* Lägga ett måttband på marken/golvet vid en vägg
* Pumpa däcken till det tryck du brukar ha
* Ställ cykeln vid måttbandet
*
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 09:06Varför skulle man få ett noggrannare värde om man rullar hjulet flera varv?
Varför skulle man få ett noggrannare värde om man rullar hjulet flera varv?
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 09:33Förutsatt att du kan mäta sträckan två varv lika bra som du kan mäta ett varv, så halverar du mätfelet.
Ett normalt hjul är ca 200cm i omkrets. Rullar du ett varv och kan mäta med 1mm osäkerhet så är det 0.05%. Om du mäter två varv så är du nere i 0.025
Förutsatt att du kan mäta sträckan två varv lika bra som du kan mäta ett varv, så halverar du mätfelet.
Ett normalt hjul är ca 200cm i omkrets. Rullar du ett varv och kan mäta med 1mm osäkerhet så är det 0.05%. Om du mäter två varv så är du nere i 0.025
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 09:49På min dator kan man ange omkretsen i mm. Dvs. det är i bästa fall en noggrannhet på 0.05%. Hur mycket eller om lufttrycket påverkar mätningen, har jag dock ingen uppfattning om.
I vilket fall som helst har jag tillräckligt noggranna värden för mig.
Om
På min dator kan man ange omkretsen i mm. Dvs. det är i bästa fall en noggrannhet på 0.05%. Hur mycket eller om lufttrycket påverkar mätningen, har jag dock ingen uppfattning om.
I vilket fall som helst har jag tillräckligt noggranna värden för mig.
Om
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 10:32Markku S skrev:
Om man behöver noggrannare värden, får man väl använda GPS.
----------Nej, det hjälper inte. De flesta GPS-enheter loggar bara sin position en gång i sekunden och signalen har dessutom en onoggrannhet på 6-10 m. Lite förenklat handlar
Markku S skrev:
Om man behöver noggrannare värden, får man väl använda GPS.
----------
Nej, det hjälper inte. De flesta GPS-enheter loggar bara sin position en gång i sekunden och signalen har dessutom en onoggrannhet på 6-10 m. Lite förenklat handlar
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 11:17Annars fungerar Hultafors.
Annars fungerar Hultafors.
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 11:50Jag fick fram en omkrets på 2 m 11 cm, 211 cm eller 2110 mm med andra ord. Jag har tidigare cyklat med 2000 mm på datorn ser jag nu så det är klart att det blir skillnad.
Hade jag 50m fel på 2 mil hade jag varit nöjd 🙂 Nu hade jag dock 1,5km fel på ca 4
Jag fick fram en omkrets på 2 m 11 cm, 211 cm eller 2110 mm med andra ord. Jag har tidigare cyklat med 2000 mm på datorn ser jag nu så det är klart att det blir skillnad.
Hade jag 50m fel på 2 mil hade jag varit nöjd 🙂 Nu hade jag dock 1,5km fel på ca 4
Quote from Funbeat user on 29 July 2010, 11:58max för vad du får ha bak!
fram så kör jag med 1-2 bar under maxtrycket för de hjälper mig att minska vibrationerna och somnande händer på ett enkelt sett..
obs!! en disclaimer på en gång!
mina egna preferenser!! inget vetenskapligt utforskat eller gr
max för vad du får ha bak!
fram så kör jag med 1-2 bar under maxtrycket för de hjälper mig att minska vibrationerna och somnande händer på ett enkelt sett..
obs!! en disclaimer på en gång!
mina egna preferenser!! inget vetenskapligt utforskat eller gr