Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKan alla (lära sig) flyta?
You need to log in to create posts and topics.

Ja visst har du rätt där Ryan att vattenvana är viktigt. För mig känns det omöjligt att slappna av helt eftersom jag ständigt är rädd att dra i mig vatten under andningsmomentet. Och det är klart att det påverkar både flytförmågan och simningen negativt.

Som ung o deffad sjönk jag som en sten även med fulla lungor, lyftfyllt cyklop o luftfylld snorkel. Hade dykarpolare som behöve 3-4 kg mer vikter än mig för att kunna avväga sig i vattnet. På gamla dar har jag lite mer fett o flyter förvisso åtm med fulla

Sjunker som en sten. Och det handlar inte bara om att benen drar ner. Det gjorde de först, men efter flytövningar med simtränare så har jag lärt mig att sjunka vågrätt! 😉

Per (t+)

Jag trodde simlärares uppgift var att lära ut hur man simmar och inte hur man sjunker 😉

Som flera säger här, så kan inte alla flyta pga. för lite kroppsfett och för små lungor. Men då ska man sjunka horisontellt. Sjunker benen först har man dålig balans.

Därför beror tekniken att flyta på rygga, också på teknik (=balans). För några år sedan

Jag tror på det sista alternativet 😉 (H)

Det är sant att mer fet hjälper, men där finns simmare med 6%kroppsfet som har ingen problem att flyta.

så för ni som har mindre fet det är viktigare för ni att har rätt kroppsposition eller balans om tidigare sagt.

Alla kan lära sig att flyta!

att fly

Nej Ryan, du har fel. Jag höll på med sportdykning o UV-rugby i många år, så jag var verkligen vattenvan. Sjönk som en sten, horisontellt, vertikalt, diagonalt. Med 7-literslungor.

Ryan: Hur ska jag ändra mig mentalt för att sänka min densitet? Jag har balansen för att ligga vågrätt och inga problem med att få in vatten i öronen. Jag sjunker ändå och det beror ju på att jag verkar ha högre densitet än vatten.

Eller förresten, jag k