Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningKan alla (lära sig) flyta?
You need to log in to create posts and topics.

när jag var vältränat i gymnasium och högskol kunde jag bench press ca 120kg och vägde knappt 80kg med 6-8% kroppsfet.

jag hade ingen problem att flyta eller hitta vattenläge när jag tränade.

med sportdykning och UV rugby har du en snorkel, fenor och si

Men om jag tycker det är otäckt med vatten i näsan så beror inte det på att man är ovan vid vatten, man kan ju vara van vid vatten och inte gilla vatten i näsan. Men man bryr sig ínte så värst.
Vatten i öronen påverkar väl balansen, åtminstonde när man gå

Ryan, efter att ha dykt med massor av folk o tillomed varit snorkeldykledare vet jag att folk har väldigt olika flytkraft/densitet. Och skiljer det 3-4 kg i hur mycket vikt man behöver kompensera samma dräkts flytkraft med beror det inte på vattenvana.

F

OK.

men alla inlägg ovapå från de som kan inte flytta och vill inte acceptera att de kan lära sig är svaret till "Kan alla (lära sig) flyta?"

Nej!

intressant post på engelska.
http://www.relaxnswim.com/physics/buoyancy.htm

Några tips:

Flyta ryggläge:
1. Luft i lungorna gör det lättare.
2. "Titta bakåt", dvs luta huvudet bakåt med höjd haka. Det drar med sig mage och höft uppåt. Planare kropp!
3. Tryck ner axlarna UNDER ytan. Som en hävstäng höjs då höften och benen.
4. Til

Jag ser inte någon praktiskt fördel med att kunna flyta på ryggen, förutom att slappna av.

Däremot är ju flytning på magen bra att kunna. Det är ju det läget man vill uppnå vid simning. Dvs. att kunna vara helt horisontell i vattnet utan ansträngning. Se

Markuu: ryggsim är också simning!

+1 Christer

Sen handlar det mycket om kroppskontroll och kunna behärska kroppen i vatten.

För mig är det så att överkroppen flyter, men benen sjunker och drar sedan resten av kroppen med sig. Detta oavsett om jag ligger på rygg eller mage. Det hjälper inte att jag slappnar av, sträcker fram armarna eller böjer huvudet neråt, benen sjunker ändå

Ice man: Skulle kunna säga att vi är kopior av av varandra 😉