Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 09:35när jag var vältränat i gymnasium och högskol kunde jag bench press ca 120kg och vägde knappt 80kg med 6-8% kroppsfet.
jag hade ingen problem att flyta eller hitta vattenläge när jag tränade.
med sportdykning och UV rugby har du en snorkel, fenor och si
när jag var vältränat i gymnasium och högskol kunde jag bench press ca 120kg och vägde knappt 80kg med 6-8% kroppsfet.
jag hade ingen problem att flyta eller hitta vattenläge när jag tränade.
med sportdykning och UV rugby har du en snorkel, fenor och si
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 10:15Men om jag tycker det är otäckt med vatten i näsan så beror inte det på att man är ovan vid vatten, man kan ju vara van vid vatten och inte gilla vatten i näsan. Men man bryr sig ínte så värst.
Vatten i öronen påverkar väl balansen, åtminstonde när man gå
Men om jag tycker det är otäckt med vatten i näsan så beror inte det på att man är ovan vid vatten, man kan ju vara van vid vatten och inte gilla vatten i näsan. Men man bryr sig ínte så värst.
Vatten i öronen påverkar väl balansen, åtminstonde när man gå
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 11:09Ryan, efter att ha dykt med massor av folk o tillomed varit snorkeldykledare vet jag att folk har väldigt olika flytkraft/densitet. Och skiljer det 3-4 kg i hur mycket vikt man behöver kompensera samma dräkts flytkraft med beror det inte på vattenvana.
F
Ryan, efter att ha dykt med massor av folk o tillomed varit snorkeldykledare vet jag att folk har väldigt olika flytkraft/densitet. Och skiljer det 3-4 kg i hur mycket vikt man behöver kompensera samma dräkts flytkraft med beror det inte på vattenvana.
F
Quote from Funbeat user on 12 April 2011, 12:14OK.
men alla inlägg ovapå från de som kan inte flytta och vill inte acceptera att de kan lära sig är svaret till "Kan alla (lära sig) flyta?"
Nej!
intressant post på engelska.
http://www.relaxnswim.com/physics/buoyancy.htm
OK.
men alla inlägg ovapå från de som kan inte flytta och vill inte acceptera att de kan lära sig är svaret till "Kan alla (lära sig) flyta?"
Nej!
intressant post på engelska.
http://www.relaxnswim.com/physics/buoyancy.htm
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 06:33Några tips:
Flyta ryggläge:
1. Luft i lungorna gör det lättare.
2. "Titta bakåt", dvs luta huvudet bakåt med höjd haka. Det drar med sig mage och höft uppåt. Planare kropp!
3. Tryck ner axlarna UNDER ytan. Som en hävstäng höjs då höften och benen.
4. Til
Några tips:
Flyta ryggläge:
1. Luft i lungorna gör det lättare.
2. "Titta bakåt", dvs luta huvudet bakåt med höjd haka. Det drar med sig mage och höft uppåt. Planare kropp!
3. Tryck ner axlarna UNDER ytan. Som en hävstäng höjs då höften och benen.
4. Til
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 08:42Jag ser inte någon praktiskt fördel med att kunna flyta på ryggen, förutom att slappna av.
Däremot är ju flytning på magen bra att kunna. Det är ju det läget man vill uppnå vid simning. Dvs. att kunna vara helt horisontell i vattnet utan ansträngning. Se
Jag ser inte någon praktiskt fördel med att kunna flyta på ryggen, förutom att slappna av.
Däremot är ju flytning på magen bra att kunna. Det är ju det läget man vill uppnå vid simning. Dvs. att kunna vara helt horisontell i vattnet utan ansträngning. Se
Quote from Elias Engqvist on 22 April 2011, 08:43Markuu: ryggsim är också simning!
Markuu: ryggsim är också simning!
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 11:06+1 Christer
Sen handlar det mycket om kroppskontroll och kunna behärska kroppen i vatten.
+1 Christer
Sen handlar det mycket om kroppskontroll och kunna behärska kroppen i vatten.
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 16:37För mig är det så att överkroppen flyter, men benen sjunker och drar sedan resten av kroppen med sig. Detta oavsett om jag ligger på rygg eller mage. Det hjälper inte att jag slappnar av, sträcker fram armarna eller böjer huvudet neråt, benen sjunker ändå
För mig är det så att överkroppen flyter, men benen sjunker och drar sedan resten av kroppen med sig. Detta oavsett om jag ligger på rygg eller mage. Det hjälper inte att jag slappnar av, sträcker fram armarna eller böjer huvudet neråt, benen sjunker ändå
Quote from Funbeat user on 22 April 2011, 23:36Ice man: Skulle kunna säga att vi är kopior av av varandra 😉
Ice man: Skulle kunna säga att vi är kopior av av varandra 😉