Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKedjan hoppade av!!!!!!
You need to log in to create posts and topics.

Kedjetvätt, är inte det fusk. Tacka vet jag tandborste, örontopsar och trasor.

Edit: Med fusk menade jag att det går mycket fortare med kedjetvätt.

Jag har funderat på den kedjetvätten som Biltema säljer för 69 kr.

Är den något att ha?

Hej Rickard.

"Kedjetvätt, är inte det fusk. Tacka vet jag tandborste, örontopsar och trasor"

Nej det är inte fusk. Först kör du med Kedjetvätt och sen på med tandborste, örontopsar och trasor. Så det den blir riktigt rent. Och glöm inte att kedjan ska

Hmm, verkar inte som att kardan på trampcykel är någon hit.
Vad cykelvård beträffar lät jag min mountainbike bada i badkaret efter varje tur (innan jag fick tillgång till vattenslang utomhus), och racern vågar jag ju inte köra på annat än nysopade, solbel

Hej.

"Jag har funderat på den kedjetvätten som Biltema säljer för 69 kr."

http://www.Biltema.se/

http://www.sportex.se/

Jag har själv inte provat dom, men den fyller säkerligen sin funktion.

Vänligen

P.

En sån kedjetvätt funkar faktiskt riktigt bra som första gnuggning (jag har dock ett annat fabrikat) och duger för det mesta - i min värld som också innehåller andra intressen och måsten. Men vill man ha kedjan helt ren så får man pillra lite med trasor e

Är det smuts på kedjan som är den vanligaste anledningen till avhopp eller kan feljusterade växlar göra samma skada?

Feljusterade växlar gissar jag.

Smuts gör så att kedjan slits fortare, och då töjs den ut. Så småningom "hackar" kedjan när man tar i, dvs. kan hoppa en kugg eller två på kransen. Men den brukar inte hoppa av i det fallet. På min cykel.

edit: fast jag

Hej Håkan.

"Är det smuts på kedjan som är den vanligaste anledningen till avhopp eller kan feljusterade växlar göra samma skada? "

Är växel feljusterad spelar det ingen roll om kedjan är ny eller inte, den kommer att hoppa av oavsett, i ändlägena.

Är k

Tack. Hur kontrollerar man enklast om kedjan är tillräckligt sliten för ett byte?