Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Kom just från kiropraktorn, och känner mig som en ny människa. Jag har antagligen varit sned i 30 år, för det är ungefär så länge som min vänstra sida krånglat på olika sätt. I alla fall menade denna magiker att han kan fixa detta - och magiker är j

Du kommer i alla fall att bli en betydligt snabbare löpare på det sättet än genom att lufsa. Och bli starkare i ben och bål. Om det ger mer eller mindre skador vågar jag inte säga

Risken med luffsningen är väl att det är så lätt att tappa den goda löpformen. Det blir liksom mer rörelse upp och ner när vi egentligen vill driva kraften framåt. Vid snabbare tempo "tvingar" du kroppen till större anspänning i kanske främst bål och höft

Min reflektion är att lyssna på kiropraktorn och inte rådfråga på forum... 🙂 Lycka till!

Jo du springer mer böjd vid luffs 😛

Jodå David, jag lyssnar på kiropraktorn. Min fråga är mest sprungen ur förvåning och nyfikenhet snarare än att det är ett ifrågasättande. Jag kom ut från kiropraktorn med både en känsla av aha-upplevelse och en känsla av "vad var det som just hände?" Men

Lyssna på din specifika kropp.
Dagens alla olika s.k. bättre sätt att springa har resulterat i 2 ting:
1. Fler skador.
2. Sämre resultat

Någon skrev att om man lufsar så åker knäna mer upp och ner.
Raka motsatsen.
Lufsar man så har man inte kraft nog i

Jag tror att man ska variera tempot. Vissa pass snabbt och andra pass lugnare.
Dels finns det två olika energisystem i kroppen - det aeroba som man bäst tränar vid lägre intensitet, kanske 65-70% av maxpuls, dels det anaeroba som man tränar bäst med inter

Tycker det låter som ett väldig bra tips.
Men som många redan har sagt lyssna på kroppen i första hand.

Jag har själv märkt att jag kunde springa lite snabbare utan att bli tröttare när jag verkligen tänkte på löpteknik.
Mitt tips är att sluta lufsa o

Inte minst är det ju ett väldigt enkelt tips. Och om du lägger den tid och energi på löpningen, som det annars skulle ta att hålla på med att läsa olika program, hålla reda på pulsintervaller, registrera träningen och allt annat som folk sysslar med, då k

Bra där Anders.
Totaltid för träning på 80-talet var definitivt klart mindre än idag.
Vi behövde inte tänka på saker utanför just själva löpningen,
så vi sprang som vi ville och vilade i stället för att leta underverk.