Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Håller med honom - att lufsa är inte bra för nåt! Spring som han sa (ungefär) - det är säkert mycket bättre på alla sätt!

Ursäkta mig, men hur många orkar springa?

De flesta av de få som tar sig fram i skor lufsar.

Jag har inte läst alla inlägg. Men ett råd som min kiropraktor gav mej, var att inte springa i nerförsbackar. Då sliter man hårt på ryggen, om man inte har ett bra löpsteg!

Man kan ju undra var gränserna går, men kiropraktorn tyckte att långsammare än 6-tempo är jogg, snabbare, då springer man. Lufsa är väl då 7-tempo. 🙂

Vad som är lufsa, jogga och springa kanske är lite flytande och individuellt?
Nog är det många som är ute och springer K-G?

Kiropraktorn har ju sett hur du rör dig Catherine, så det är väl bra att testa hans sätt. Då kommer du bli snabbare med. (t+)

Jag har testat två gånger nu, och det är riktigt roligt. Första gången jag testade (på löpbandet) var en riktigt aha-upplevelse. Värmde upp i mitt vanliga lufs-tempo, sen körde jag ökningar så mycket jag orkade och gick en stund emellan. När jag sen skull

Gôtt mos! (t+)

CS(t+)

Det är definitivt inget fel att lufsa.

På 80-talet sades det att man sprang om man klarade ett marathonlopp på under 3:30.
Dvs. 5 min/km

Kortare sträckor fortare.

PS. En historia från förr.
Deltog i Stockholm marathon och kom in på ca. 3:10. Jag var

3:10 är ju en strålande tid, önskar jag kunde lufsa så snabbt. Men som din beskrivning visar k-G så är allt relativt, även hur vi ser på löptempo. Just nu är mitt mål att kunna springa milen på en timme. Men först ska jag läka bristningen i vaden... Klar