Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Den här tråden har varit uppe tidigare... men jag fick nya fundeirngar igår efter att ha provat igenom alla jackor på Runnersstore.

Jag fryser ALLTID. Så när jag springer med mina löparkompisar har jag alltid ett extra lager jämfört med dem.

Men ig

Springer man på vintern blir man blöt. Minst blöt blir jag om jag springer med 2-3 lager syntetkläder (underställ, crafttröja, etc). Jackan försöker jag hoppa över, samlar mycket kondens.

Två lager med tunna syntettröjor, eller en syntettröja+microfleece, samt en vindjacka eller vindväst med ventilerande sido- och ryggpaneler. Fungerar ner till -15.
Det samlas en del kondens innanför det lufttäta ytterlagretlagret, men utan det så blir vi

Håller med Magnus. Undvik kläder som skapar kondens.

Sen sa min dotter en bra sak när hon var fem år då hon satt med på ett kallt älgpass en vinterdag. En sån där grå, fuktig isande kyla la sig över allt och alla.
- Är det kallt? Fryser du, frågade jag.

Jag brukar springa i min längdskidjacka från Craft vintertid. Den är relativt vindtät fram och har ett stort fleeceparti i ryggen som både värmer och ventilerar superbra. Den är också lite varmare än en vanlig tunn vindjacka. Under jackan har jag en långä

Om det är kallt ute har jag R90-jackan ovanpå en softshell-jacka i nått syntetmaterial, och under det en funktionströja (lång ärm) eller merinoullunderställ om det är riktigt kallt.

Tycker inte heller jackan ska vara för tight.

Jag (som tjej) kör med underställ, Våffeltröjan (Crafts lager 2) samt tunn löparjacka. Klarar båd elöpning och skidåkning i massa minusgrader. Fö rmig är det viktigt att vara varm om huvudedt och händerna. Överkroppen har jag nog aldrig frusit om.

Ner till -15 klarar jag mig bra på en Craft Pro Zero underställströja, en långärmad funktionströja och en tunn löparjacka som sitter luftigt, är vindavvisande och "andas".

Jag fryser lite de första kilometrarna, men då vet jag att jag är perfekt klädd.

Jag fryser ofta om ryggslutet när det är minusgrader ute.
Fick ett tips och nu använder jag alltid ett ryggskydd i neuprem som värmer ryggen. Då kan jag klä mig tunnare på övriga kroppen.
Innan så antingen frös jag antingen om ryggen eller tog på mig ord

Ner till -5 har jag bara en långärmad funktionströja under en tunn vindtät jacka. Men man måste man vara alert med att knäppa upp jackan och ibland tom. ta av den INNAN man blir för blöt av svett. Ofta samma sak med vantarna & mössan, att de också åker av