Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Min första tur förra våren resulterade i 3 stycken SPD vurpor på de 300 första metern.
1. Rödljuset 25m hemifrån. Lyckades inte alls klicka ur mig. Föll som en fura med båda benen fast i pedalerna. Låg där på marken och kom inte loss. Manen min fick hjälp

En liten tanke - många (alla?) av SPD-pedalerna har ett inställbart motstånd för i och urklickningen.
Kanhända blir det lättare att klicka ur om man justerar lite...

Paradoxalt nog tycker jag det känns lättare att klicka ur ifall jag spänner åt mina pedaler lite, frigången blir mindre och jag lossnar snabbare även om jag får ta i en gnutta mer.

I dessa SPD-tider (vårtider) känns det passande att citera lite ur min blogg.

Scen: Långcykling Eskilstuna-Lund-Stockholm 2012.
I huvudrollerna: SPD och en cykeltrailer av typen Bob Yak.

I år har jag ramlat två gånger med cykeln. Båda gångerna under d

Idag har jag gjort min premiärtur på racern i stockholmsområdet.
Det råder fortfarande is, snö, slask och rikligt med grus på cykelbanor så jag höll mig till bilvägarna så mycket det gick idag. Eftersom jag inte bara tränar på cykel så har jag ingen vint

Det är den stora skräcken för mig, vurpa på blankis med bil bakom..

Just det gjorda jag för förra våren, första turen med mtb, tog en slinga jag inte brukar cykla och höll på missa en vänsteravfart och valde med frambromsen av ren reflex och tjosan så låg man där med en mötandes bil som fick bromsa in rätt kraftigt, själv

Johan M,
Hoppas att du har repat dig! Tycker precis som Petter W att vurpa med bil bakom sig är stora skräcken! Vilken tur att det gick bra ändå!
Kram,
Jenny

Jenny:
Tack tack! 🙂 Det gick ju inte så fort(ca 20 km/h) så det var väl därför man klarade sig bra och bilen var väl inte allt för nära heller. Jag är nog mer rädd för t.ex. höga trottoarkanter eller räcken som sitter intill cykelbanan när man är på dem

Jo, jag köpte en racer oktober-15, men gjorde premiärturen 27 juli i år. Olika skäl till detta. Mina två första pendlingar till/från jobbet gick bra, även om jag hade några close calls här och var. Jag är sjukt feg och medelhastigheten har sjunkit jämfört