Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Var tvungen att lägga av med löpningen för några år sedan pga knäproblem. Nu är dock knät bra men jag funderar på att ändra löpteknik för att undvika knäproblem.

Så, kan framfotslöpning (heter det ens så?) vara lösningen?

Pose, chi och allt vad det nu heter baseras på att lyfta benet under kroppens tyngdpunkt (finns säkert andra här som kan beskriva det mer ingående) och då är risken för problem med knäna mindre... sägs det... Detta sätt att springa resulterar i att man in

Take cover

😀

Det är fredag och strålande solsken här. Den enda anledningen till att jag orkar är att jag är sjuk och inte kan va ute och springa utan ligger här på altanen påpälsad och laddar ner alla filmer på fotisättning som tillhör artikeln - de hade jag helt

Den här artikelgranskningen kanske är lite mer balanserad men jag kommer inte åt den - HIS snålar visst in på fottidningar :.

"Barefoot running claims and controversies: a review of the literature." Jenkins DW, Cauthon DJ. PMID: 21622635 http://www.ncbi

Jag tror också det finns fördelar att springa på ett skonsamt sätt. Det funkar för en hel del att ändra löpsteget drastiskt. Tyvärr skjuter många vidare problemet och får problem med hälsenor och dylikt. Jag är lyckligt lottad att jag springer ganska "fin

Ja just det. Det viktigaste i all träning om man vill undvika skador är ju att gå ut försiktigt och öka försiktigt. Alla som lyckats med det till 100% genom hela livet räcker upp en hand ;).

Jag räcker upp handen, men fingrarna håller jag i kors. 😉

Bra nära AM.
2 misstag:
1. Intervallträning så det slutade jag med.
2. Ett 5K för fort, så det la jag också av med.

2 skador på 30 år sedan omstarten 1982. Jag är nöjd. ::-)

Härligt! Underbart!
Jag håller tummarna att ni förblir skadefria.