Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:15Jag tänkte inte fetta in där vevarmen fästs på axeln, utan jag hade tänkt fetta in på den biten som går inne i ramen.
Så man ska inte fetta in axeln alls. Det är taget.
Men var ska man fetta in då när man skall fetta in i/vid/kring vevlagret. Man vill ju
Jag tänkte inte fetta in där vevarmen fästs på axeln, utan jag hade tänkt fetta in på den biten som går inne i ramen.
Så man ska inte fetta in axeln alls. Det är taget.
Men var ska man fetta in då när man skall fetta in i/vid/kring vevlagret. Man vill ju
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:17Tommy: Då kopplade jag och även min hjärna förstod 🙂
Tommy: Då kopplade jag och även min hjärna förstod 🙂
Quote from Rasmus Olsson on 4 August 2010, 22:17Beror på vad du har för lager, för det är själva lagren som vill ha fett. Många är kapslade och är inte gjorda för att öppnas, fettas in och stängas.
Exempelvis ett par nya vevlager Shimano Ultegra kostar 200 kronor komplett med kopparna. Inte ens värt a
Beror på vad du har för lager, för det är själva lagren som vill ha fett. Många är kapslade och är inte gjorda för att öppnas, fettas in och stängas.
Exempelvis ett par nya vevlager Shimano Ultegra kostar 200 kronor komplett med kopparna. Inte ens värt a
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:22Bruse: Jag har Sram Force-komponenter på cykeln. Jag hade inte tänkt öppna dem, det känns som en dum idé. Är det bara att fetta mellan ram och lager då? Med anledning av tidigare skrivet, att man inte ska fetta in axeln, ska man då även undvika att fetta
Bruse: Jag har Sram Force-komponenter på cykeln. Jag hade inte tänkt öppna dem, det känns som en dum idé. Är det bara att fetta mellan ram och lager då? Med anledning av tidigare skrivet, att man inte ska fetta in axeln, ska man då även undvika att fetta
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:22Endast om du kan plocka isär vevlagret. Men då skall det rengöras ordentligt och fettas in därefter. På de flesta nya cyklar sitter det ett inkapslat vevlagerparti och det är underhållsfritt. Droppa inte in olja vad du än gör.
Endast om du kan plocka isär vevlagret. Men då skall det rengöras ordentligt och fettas in därefter. På de flesta nya cyklar sitter det ett inkapslat vevlagerparti och det är underhållsfritt. Droppa inte in olja vad du än gör.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:26Fett där du beskriver samlar bara grus och vägdamm. Torka rent med trasa efter passet.
Fett där du beskriver samlar bara grus och vägdamm. Torka rent med trasa efter passet.
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:31Så inget fett på/i/vid/kring vevlagret heller?
Har jag fattat det rätt?(Jag är mör i hjärnan just nu, rökdykarövning hela förmiddagen på jobbet, sedan några larm och direkt efter det ett hårt pass på cykeln ;))
/Stefan
Så inget fett på/i/vid/kring vevlagret heller?
Har jag fattat det rätt?
(Jag är mör i hjärnan just nu, rökdykarövning hela förmiddagen på jobbet, sedan några larm och direkt efter det ett hårt pass på cykeln ;))
/Stefan
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:40Larma, rädda, släck.
All fett du ser gör ingen nytta. Gå nu o sov ha,ha
Larma, rädda, släck.
All fett du ser gör ingen nytta. Gå nu o sov ha,ha
Quote from Funbeat user on 4 August 2010, 22:48Jag får allt kolla på Kajan lite innan jag ska sova. Jag behöver inte gå upp innan 8:30 imorgon. Sovmorgon i förhållande till mina vanliga 04:45 som jag måste upp i vanliga fall (på dagpassen).
/Stefan
Jag får allt kolla på Kajan lite innan jag ska sova. Jag behöver inte gå upp innan 8:30 imorgon. Sovmorgon i förhållande till mina vanliga 04:45 som jag måste upp i vanliga fall (på dagpassen).
/Stefan
Quote from Berit Bengtson on 4 August 2010, 23:00Bruse ?™ påstod:
> Vevarna ska sitta tajt på axeln.
> Smörjer du in, riskerar de att slinta och gör antingen den
> splinnande axeln, eller fyrkantsaxeln rund.
> Du tillför ju en del kraft du du trampar.Stefan Andréasson skrev:
> Så man ska inte fetta
Bruse ?™ påstod:
> Vevarna ska sitta tajt på axeln.
> Smörjer du in, riskerar de att slinta och gör antingen den
> splinnande axeln, eller fyrkantsaxeln rund.
> Du tillför ju en del kraft du du trampar.
Stefan Andréasson skrev:
> Så man ska inte fetta